1. Wynagrodzenia pracowników samorządowych
Do pracowników samorządowych zalicza się zatrudnionych w:
● urzędach marszałkowskich i wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,
starostwach powiatowych i powiatowych jednostkach organizacyjnych,
● urzędach gmin (miast), jednostkach pomocniczych gmin oraz gminnych jednostkach i zakładach budżetowych,
● biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
● biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych JST,
- chyba że ich status prawny określają inne przepisy niż ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych).
Krąg osób objętych ustawą o pracownikach samorządowych, a w konsekwencji zaliczanych do takich pracowników, został określony w art. 2 i 3 ustawy o pracownikach samorządowych. Podobne regulacje zawierała obowiązująca wcześniej (do końca 2008 r.) ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych).
Jednostkami pomocniczymi, jakie mogą tworzyć gminy, są m.in. sołectwa, dzielnice, osiedla (art. 5 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Związki JST to:
● związki międzygminne, tworzone przez gminy (art. 64-73a ustawy o samorządzie gminnym),
● związki powiatów oraz związki miast na prawach powiatów z gminami (art. 65-72 i 74 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, dalej: ustawa o samorządzie powiatowym).
Pojęcia "wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne" i "powiatowe jednostki organizacyjne" nie są jednoznaczne. Powstaje pytanie, czy należy do nich zaliczać spółki posiadające osobowość prawną, tworzone przez powiat lub samorząd województwa bądź, w których samorządy mają udziały. W literaturze dominuje pogląd, że takich podmiotów nie zalicza się do powiatowych lub wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Mogą na to wskazywać też przepisy ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Jako podstawowe formy prowadzenia gospodarki komunalnej przez JST wymieniono w niej zakłady budżetowe oraz spółki prawa handlowego. W odniesieniu do pracowników zakładów budżetowych zastrzeżono, że stosuje się do nich przepisy o pracownikach samorządowych, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Wobec pracowników spółek takiego zastrzeżenia nie ma. Zgodnie z dominującym poglądem powiatowe i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne to jednostki nieposiadające osobowości prawnej, czyli przede wszystkim jednostki i zakłady budżetowe.
