Zasady wykazywania skutków ulg, zwolnień, umorzeń i odroczeń w podatkach w sprawozdaniach budżetowych
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: W rocznych sprawozdaniach Rb-27S i Rb-PDP sporządzonych na 31 grudnia 2013 r., podpisanych przez wójta i skarbnika gminy, zostały wykazane nierzetelne dane na temat skutków zwolnień w podatku od nieruchomości, udzielonych w formie uchwały przez radę gminy, oraz skutków finansowych wynikających z decyzji o rozłożeniu na raty i odroczeniu płatności podatków lokalnych (rolnego, leśnego i od nieruchomości), wydanych przez wójta na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). W pierwszym przypadku doszło do zawyżenia kwoty skutków zwolnień z podatku od nieruchomości o kwoty wynikające ze zwolnień ustawowych nieruchomości wykorzystywanych na cele statutowe przez szkoły gminne, co było spowodowane błędną redakcją uchwały rady gminy, która nie tylko zamieściła w niej postanowienia na temat wprowadzonych na terenie gminy zwolnień przedmiotowych z podatku na podstawie upoważnienia zawartego w art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa o podatkach i opłatach lokalnych), ale powtórzyła także zapisy tej ustawy wprowadzające zwolnienia podatkowe - zamieszczając stwierdzenie, że "z podatku od nieruchomości zwalnia się nieruchomości szkół zajęte na cele oświatowe". W drugim przypadku zawyżenie kwoty wykazanych skutków finansowych zostało spowodowane tym, że w sprawozdaniach wykazywano skutki udzielonych ulg i odroczeń w podatkach obejmujących całą kwotę wynikającą z decyzji zamiast przeliczać ją w odniesieniu do okresu sprawozdawczego. Wójt gminy w złożonych wyjaśnieniach nie odniósł się do przyczyn powstania nieprawidłowości, stwierdzając jedynie, że wykazane błędy - w jego opinii - nie spowodowały ujemnych skutków dla finansów gminnych, natomiast skarbnik gminy stwierdził, że błędy są zawinione przez pracowników merytorycznych, którym polecił obliczanie skutków udzielonych ulg i zwolnień.
