Odliczenie VAT od zakupu okularów dla pracownika
Organy podatkowe w wydawanych ostatnio pismach sformułowały zaskakującą interpretację przepisów o VAT w sprawie rozliczania zakupu okularów przez pracowników na koszt pracodawcy. Jeżeli zakup taki został dokonany przez pracownika, który następnie otrzymał od pracodawcy zwrot wydatku, to zdaniem części organów podatkowych, pracodawca nie ma prawa do odliczenia VAT - nawet gdy pracownik wziął w imieniu pracodawcy fakturę dokumentującą zakup okularów (fakturę z danymi pracodawcy).
Wydaje się, że taka interpretacja przepisów ma niewielkie szanse obronić się przed sądami administracyjnymi, niemniej jednak pracodawcy powinni zwrócić uwagę na ryzyko utraty prawa do odliczenia VAT w związku z pokryciem kosztów zakupów okularów dla pracowników.
Zapewnienie przez pracodawcę okularów dla pracowników mieści się w ramach szeroko rozumianej medycyny pracy i wymogów bhp.
W przypadku zakupu okularów przez pracowników pracodawcy muszą uwzględnić wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Kwestie te reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepis § 8 tego rozporządzenia stanowi, że na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Wprowadza też obowiązek zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok, zgodnych z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora. Rozporządzenie nie określa natomiast szczegółowych warunków zapewnienia przez pracodawcę okularów korekcyjnych, dlatego zazwyczaj pracodawcy określają je w aktach prawa zakładowego (układzie zbiorowym pracy czy regulaminach).
