Nowe zasady sporządzania świadectwa pracy
Świadectwo pracy jest obowiązkowym dokumentem wydawanym przez pracodawcę w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracownika. W artykule zostały omówione najważniejsze zmiany wynikające z nowelizacji przepisów od 1 stycznia 2017 r. w zakresie wystawiania świadectw pracy, w tym nowy termin wydania świadectwa pracy i związane z tym przepisy przejściowe, a także katalog informacji, o który został rozszerzony nowy wzór świadectwa pracy.

Na mocy obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. ustawy z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (dalej: ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców) uległy zmianie m.in. przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) w zakresie zasad wydawania świadectw pracy. Z początkiem 2017 r. uchylone zostało także rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Zastąpiono go rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (dalej: rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy).
Obowiązek wystawienia świadectwa pracy
Kodeks pracy nakazuje wydanie świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Dokument ten potwierdza przebieg zatrudnienia u byłego pracodawcy oraz dostarcza informacji nowemu pracodawcy niezbędnych do ustalenia uprawnień pracowniczych. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 97 § 1 i 11 k.p., pracodawca jest zwolniony z obowiązku każdorazowego wydania świadectwa pracy, jeżeli pracownik będzie ponownie zatrudniony u tego samego pracodawcy w ciągu 7 dni od daty zakończenia poprzedniej umowy. W przypadku nawiązania w terminie 7 dni kolejnego stosunku pracy pracownik może otrzymać świadectwo pracy wyłącznie na swój wniosek złożony w formie papierowej lub elektronicznej. Wniosek o wydanie świadectwa pracy może być złożony w każdym czasie i dotyczyć wydania świadectwa za poprzedni okres zatrudnienia albo za wszystkie okresy zatrudnienia, za które dotychczas pracownik nie otrzymał świadectwa pracy. Pracodawca ma 7 dni na wydanie świadectwa pracy, licząc od daty złożenia wniosku przez pracownika (art. 97 § 12 k.p.).
