Jak obliczać czas pracy burmistrza
Burmistrza obowiązują normy czasu pracy określone w Kodeksie pracy, przy czym czas pracy może być organizowany w różne systemy. Najbardziej adekwatny dla tego stanowiska wydaje się jednak system zadaniowy.
Czytelnik zwrócił się do nas z pytaniami dotyczącymi czasu pracy burmistrza. Pyta m.in.:
1) jak prowadzić ewidencję czasu pracy burmistrza,
2) jak rozliczać czas pracy burmistrza,
3) czy burmistrza obowiązują normy dobowe i tygodniowe rozliczenia czasu pracy,
4) jak rozliczać pracę w niedziele i święta,
5) czy burmistrz sam decyduje o godzinach swojej pracy, czyli o godzinie rozpoczęcia i zakończenia,
6) czy burmistrza obowiązuje roczny plan urlopu.
Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie wyboru (art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: u.p.s.). Jako pracownik jest więc objęty przepisami dotyczącymi norm czasu pracy i urlopów wypoczynkowych. Porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy określa regulamin pracy urzędu gminy (art. 42 ust. 1 u.p.s.). W sprawach nieuregulowanych ustawą o pracownikach samorządowych należy stosować przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.).
