Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników
Pracownicy wszystkich jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych biorą udział w różnego rodzaju szkoleniach. Często występującym problemem jest ustalenie, czy dane szkolenie jest obowiązkowe, czy dodatkowe, czy należy ujmować je w sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych, jakie koszty należy ująć.
1. Dokształcanie pracowników w jednostkach systemu oświaty
Pracownik działu księgowości w szkole w ramach podnoszenia swoich kwalifikacji podjął naukę na studiach wyższych. Czy wydatek poniesiony na ten cel stanowi wydatek strukturalny? Jakiego typu studia, kursy podnoszące kwalifikacje są kwalifikowane jako strukturalne w odniesieniu do jednostek systemu oświaty?
Wydatki ponoszone na podnoszenie kwalifikacji pracowników systemu oświaty należy ujmować w obszarze XII. Poprawa jakości kapitału ludzkiego, w kodzie 72. Opracowywanie, uruchomienie i wdrożenie reform systemów kształcenia i szkolenia w celu zwiększenia zdolności do zatrudnienia, zwiększenia stopnia dostosowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy oraz systematycznego podnoszenia kwalifikacji kadry systemu oświaty w perspektywie gospodarki opartej na innowacji i wiedzy.
W sprawozdaniu dotyczącym wydatków strukturalnych ujmuje się wydatki związane z następującymi formami doskonalenia pracowników systemu oświaty:
● studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i doskonalące oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli w zakresie zgodnym z lokalną i regionalną polityką edukacyjną (w tym przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć),
● kursy szkoleniowe, konferencje, seminaria, praktyki oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli, absolwentów oraz studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela (z zastosowaniem międzynarodowej wymiany doświadczeń),
● studia wyższe (licencjackie, magisterskie) oraz kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli zainteresowanych podwyższeniem lub uzupełnieniem posiadanego wykształcenia,
