Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.12.2005, sygn. 1436/2BV/443/2005/555/TCH, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście, sygn. 1436/2BV/443/2005/555/TCH

Dotyczy opodatkowania dostaw towarów, należących do zagranicznej spółki, ze składu konsygnacyjnego na terytorium Polski.

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), złożony w tutejszym urzędzie dnia 13.09.2005 r., w zakresie w jakim wniosek dotyczył dostaw należących do Spółki towarów ze składu konsygnacyjnego na terytorium Polski, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 28.10.2005 r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 2.11.2005 r.) Wnioskodawca podał, że jest spółką prawa austriackiego z siedzibą we Wiedniu, zarejestrowaną na terytorium Austrii jako podatnik podatku od wartości dodanej. Spółka zajmuje się wytwarzaniem i dystrybucją leków, posiadając na taką działalność stosowane zezwolenia. W Polsce nie prowadzi samodzielnie dystrybucji leków, lecz przy pomocy wyspecjalizowanych hurtowni farmaceutycznych, posiadających polskie zezwolenia na prowadzenie takiej działalności. Spółka zamierza zmienić sposób dystrybucji leków na terytorium Polski. W celu usprawnienia dostaw zamierza podpisać umowę z wybranym podmiotem w Polsce, w ramach której podmiot ten prowadzić będzie skład konsygnacyjny produktów farmaceutycznych, dostarczanych przez Spółkę z terytorium Austrii, gdzie towary te Spółka wytwarza lub nabywa. Umowa dotyczyć będzie wynajmu powierzchni magazynowej wraz z obsługą, zaś wszelkie czynności związane z prowadzeniem składu podejmować będzie polski podmiot, posiadający wydane w oparciu o prawo farmaceutyczne zezwolenie na prowadzenie składu konsygnacyjnego leków. Podczas pozostawania w składzie konsygnacyjnym poszczególne towary pozostaną własnością Spółki, do czasu dokonania ich dostawy na rzecz dystrybutorów w Polsce.W odniesieniu do stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku Spółka zgłosiła następujące pytania:1) Czy przemieszczenie towarów do składu konsygnacyjnego, o którym wyżej mowa, można uznać za przemieszczenie towarów zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy w takim wypadku Spółka powinna rozliczyć podatek VAT jak od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?2) Czy po dokonaniu dostaw towarów ze składu konsygnacyjnego na rzecz polskich dystrybutorów, Spółka może wystawiać faktury VAT, stosując stawkę VAT dla sprzedaży na terytorium Polski?Zdaniem Spółki na oba postawione powyżej pytania należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie drugiego z zawartych we wniosku pytań (pierwsza kwestia została rozpatrzona odrębnie), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dalsze przepisy ustawy wskazują również (chociaż nie zostało to wyrażone wprost), że czynności te podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy są wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze - taka wykładnia zgodna jest z przepisem art. 2 pkt 1 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), stanowiącej podstawę polskiego systemu podatku od towarów i usług. Zatem badanie, czy opodatkowaniu podlega określona dostawa towarów lub świadczenie usług, obejmować powinno trzy elementy:- podmiot (czy wykonujący czynność jest podatnikiem oraz czy w danej sytuacji działa w charakterze podatnika),- przedmiot (czy dana czynność stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, oraz czy jest to czynność odpłatna),- miejsce świadczenia (czy czynność jest świadczona na terytorium Polski, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).Definicję podatnika zwierają przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi podatnikiem jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Odnosząc treść cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie można mieć wątpliwości, iż Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś przedmiotowe dostawy (dostawy towarów ze składu konsygnacyjnego na terytorium Polski) dokonywać będzie działając w charakterze podatnika (tj. w ramach wykonywanej przez siebie samodzielnej działalności gospodarczej). W omawianej sytuacji zastosowania nie znajdują także przepisy szczególne, określające przypadki, w których działalność spełniająca definicję podaną w art. 15 ust. 2 ustawy nie jest uznana za działalność gospodarczą: art. 15 ust. 3 i 3a ustawy (przepisy te dotyczyć mogą wyłącznie osób fizycznych) oraz art. 15 ust. 6 ustawy (przepis ten dotyczy organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy).Strona przedmiotowa omawianej sprawy nie przedstawia szczególnego problemu, bowiem z treści wniosku wyraźnie wynika, że chodzi o dostawą towarów (tj. zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również szczególne przypadki tego przeniesienia, wskazane w pkt 1 - 5 cytowanego przepisu). Można także wywnioskować, iż dokonywane dostawy będą miały charakter odpłatny (tylko takie czynności podlegają opodatkowaniu, zgodnie z cytowanym wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy), bowiem w treści wniosku wymiennie z określeniem "dostawy" użyto określenia "sprzedaż", co wyklucza czynności nieodpłatne. Oznacza to, że omawiana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. - pod warunkiem wszakże, iż ustawa uznaje tę czynność za świadczoną na terytorium Polski.W zakresie miejsca świadczenia dla dostaw towarów, jakich Spółka dokonywać będzie ze składu konsygnacyjnego na terytorium Polski, zastosowanie może znajdować jeden z cytowanych poniżej przepisów:- art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;- art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.W każdym z wyżej wymienionych przypadków miejscem przedmiotowych dostaw będzie miejsce, w którym znajduje się skład konsygnacyjny, w którym Spółka przechowywać będzie przemieszczone z Austrii produkty farmaceutyczne, a zatem miejscem dostaw będzie terytorium Polski.Przedstawioną powyżej analizę stanu faktycznego i stanu prawnego można podsumować następująco:- dokonując dostaw towarów (leków) ze składu konsygnacyjnego na terytorium Polski, Spółka występować będzie w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a w tym zakresie nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 15 ust. 3, 3a i 6 ustawy,- czynności te stanowić będą odpłatne dostawy towarów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy,- dostawy te dokonywane będą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 albo pkt 3 ustawy.Oznacza to, że omawiane czynności podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo należy wskazać, że czynności te, jako dostawy towarów, stanowić będą sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym do omawianych czynności zastosowanie znajdują wszelkie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, odnoszące się do odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju, w szczególności przepisy dotyczące stawki podatku oraz wystawiania faktur - prawidłowe będzie zatem dokumentowanie przedmiotowych dostaw fakturami VAT z zastosowaniem stawki podatku dla krajowej dostawy określonych towarów.Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest z przedstawionym w przedmiotowym wniosku stanowiskiem Spółki. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu złożenia przedmiotowego wniosku, tj. w dniu 13.09.2005 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00