Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.847.2018.1.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.847.2018.1.MM

Odpłatne zakwaterowanie i wyżywienie uczniów w Bursie oraz odpłatny pobyt podopiecznych w Domu Pomocy Społecznej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2018 r. (data wpływu 26 listopada 2018 r.), uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2018 r. (dopłata), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania odpłatnego zakwaterowania i wyżywienia uczniów w Bursie i odpłatnego pobytu podopiecznych w Domu Pomocy Społecznej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania odpłatnego zakwaterowania i wyżywienia uczniów w Bursie i odpłatnego pobytu podopiecznych w Domu Pomocy Społecznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Powiat jest podatnikiem czynnym od towarów i usług (płaci VAT należny, lecz nie odlicza VAT-u naliczonego).

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy). Realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 4 i 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami.

Wśród takich jednostek znajdują się m.in. jednostki powołane do realizacji zadań własnych z zakresu edukacji publicznej oraz z zakresu pomocy społecznej, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym. Jednostki te nie posiadają odrębnej od Powiatu osobowości prawnej, a podejmowane przez nie działania wywołują skutki bezpośrednio dla Powiatu. Obecnie, z uwagi na dokonaną centralizację rozliczeń VAT, jednostki te nie są także odrębnymi od Powiatu podatnikami VAT, lecz wraz z Powiatem traktowane są jako jeden podatnik VAT. W rezultacie, podejmowane przez nie czynności, w tym dostawa towarów i świadczenie usług, a także nabywanie towarów i usług w związku z ich funkcjonowaniem i realizacją zadań własnych Powiatu, zarówno z prawnego punktu widzenia, jak i na gruncie podatku VAT, dokonywane są zawsze w imieniu i na rzecz Powiatu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00