Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Po 786/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Maria Kwiecińska (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Kuratora Oświaty z dnia (...) Nr (...) w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na założenie szkoły publicznej; oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją nr (...) z dnia (...) stycznia 2013 r., znak (...), Prezydent Miasta P., na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98 poz. 1071 ze zm.), dalej jako "K.p.a." oraz art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. w systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) w zw. z art. 4 ust. 1 i § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 04 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną (Dz. U. z 2004 r. Nr 46, poz. 438), odmówił "A" Sp. z o.o. w W. udzielenia zezwolenia na założenie Publicznego Zaocznego Liceum Ogólnokształcącego "A" w P.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że pismem z dnia (...) września 2012 r. J. Ł. - Prezes Zarządu "A" Sp. z o.o. wystąpił o wydanie zezwolenia na założenie i prowadzenie zaocznego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, które miałoby funkcjonować w budynku przy ul. (...) w P. Pismami z dnia (...) listopada 2012 r. oraz (...) grudnia 2012 r. organ wezwał wnioskodawcę do usunięcia stwierdzonych braków formalnych. Następnie organ wskazał, że w ramach prowadzonego postępowania wnioskodawcy umożliwiono zapoznanie się ze zebranym materiałem dowodowym, w tym z (1) prognozami demograficznymi P. i powiatu p., (2) przewidywaniami dotyczącymi liczby uczniów i oddziałów w latach 2005-2015 w poszczególnych typach szkół, (3) uchwałą w sprawie Strategii Rozwoju Miasta do 2030 r. oraz (4) danymi o liczbie słuchaczy i oddziałów w liceach ogólnokształcących dla dorosłych w latach 2008 - 2012 r. Organ zauważył przy tym, że na podstawie uchwały Rady Miasta ustalono sieć publicznych szkół ponadgimnazjalnych, prowadzonych przez Miasto. W toku prac nad ustalaniem kształtu tej sieci uwzględniono potrzeby rynku pracy, strategię rozwoju miasta, oczekiwania edukacyjne uczniów i słuchaczy, racjonalne wykorzystanie bazy i kadrę nauczycielską. Od chwili przyjęcia wymienionej uchwały, w wyniku zmian demograficznych, spadła liczba uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Od 2008 r. do 2012 r. liczba ta zmniejszyła się o 300 uczniów, co stanowiło 12 oddziałów. Nastąpiły również zmiany w sieci szkół, polegające na utworzeniu, likwidacji lub zmianie adresu niektórych szkół, co znalazło swoje odzwierciedlenie w stosownych uchwałach Rady Miasta. Obecnie Miasto P. jest organem prowadzącym dla 5 liceów ogólnokształcących dla dorosłych. Organ podniósł przy tym, że stały spadek liczby uczniów i słuchaczy wpływa na sieć szkół i jest szczególnie dostrzegalny na poziomie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Zgodnie natomiast z uchwałą nr w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych na terenie Miasta, aktualna sieć publicznych szkół policealnych dla dorosłych jest wystarczająca i nie wymaga uzupełnienia, stanowiąc dostateczną ofertę edukacyjną.
