Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 czerwca 2017 r., sygn. IV SA/Wa 836/17
Wodne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Łukasz Krzycki (spr.), Sędziowie sędzia WSA Anita Wielopolska, sędzia WSA Wanda Zielińska-Baran, Protokolant ref. Bartłomiej Grzybowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 czerwca 2017 r. sprawy ze skargi Towarzystwa [...] w O. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie zmiany decyzji ostatecznej w przedmiocie udzielenia pozwolenia zintegrowanego 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Ministra Środowiska na rzecz Towarzystwa [...] w O. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym aktem, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 23 ze zm.), zwanej dalej "K.p.a.", w pkt 1-4 zmodyfikowano orzeczenie Marszałka Województwa [...] z [...] października 2016 r., w przedmiocie zmiany pozwolenia zintegrowanego, zwanego dalej "Pozwolenie", wydanego [...] lipca 2005 r. przez Wojewodę [...] dla [...] S.A. (dalej jako "Spółka"), na prowadzenie instalacji do spalania paliw w [...] k. [...], zaś w pkt 5 utrzymano decyzję - w pozostałej części - w mocy.
Uzasadniając zaskarżoną decyzję, gdy chodzi o nie uwzględnione zarzuty odwołania [...] w [...], zwanego dalej "Stowarzyszeniem", organ administracji przywołał następujące uwarunkowania faktyczne i prawne:
- zmieniając pozwolenie podano ilości zużytej wody z podziałem na lata (od 2016 do 2019 roku i od 2020 roku) z uwagi na eksploatację istniejących bloków 1-4 i - przyszłościową - bloków 5 i 6 oraz uruchomienie nowej stacji uzdatniania wody; nie został naruszony art. 202 ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2016 r. poz. 672 ze zm.), poprzez nieokreślenie w Pozwoleniu warunków poboru wód powierzchniowych na potrzeby instalacji; przepis ten stanowi: "w pozwoleniu zintegrowanym ustala się także, na zasadach określonych w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, warunki poboru wód powierzchniowych lub podziemnych, jeżeli wody te są pobierane wyłącznie na potrzeby instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego"; z kolei, zgodnie z art. 211 ust. 6 pkt 8 tej ustawy, pozwolenie zintegrowane określa "ilość wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6"; z akt sprawy wynika, że pobierana woda jest wykorzystywana także na potrzeby niezwiązane z przedmiotową instalacją; w decyzji organ I. instancji, obok podania ilości wody, wykorzystywanej w poszczególnych latach oraz od roku 2020 (43 263 tys. m3/rok), czyli wtedy, gdy będą pracowały bloki energetyczne 1 - 6, szeroko uzasadnił te wielkości; pozwolenie wodnoprawne, które przywołuje Stowarzyszenie zezwala na pobór wody w tym okresie w ilości 43,7 min m3/rok; określone wartości wykorzystania wody na potrzeby instalacji nie stoją w kolizji z wielkościami poboru wody i nie może mieć na to wpływu treść obowiązującego pozwolenia wodnoprawnego; Minister nie jest też organem wyższego stopnia w stosunku do Marszałka Województwa w sprawach określonych ustawą z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2015 r., poz. 469 ze zm.), na podstawie której jest wydawane pozwolenie wodnoprawne; ponadto w przypadku nieścisłości, może być ono zmienione,
