Wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 września 2023 r., sygn. II SA/Ke 213/23
Planowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), po rozpoznaniu w dniu 13 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skarg J. M. i H. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 18 stycznia 2023 r. znak: SKO.PZ-71/5337/407/2022 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach na rzecz J. M. i H. B. Bąk kwoty po 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z 18 stycznia 2023 r. znak: SKO.PZ-71/5337/407/2022 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach (zwane dalej "SKO"), po rozpatrzeniu odwołania J. M. oraz H. B. od decyzji nr 45/2022 Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Słupia z 21 lipca 2022 r. znak: RGI.BD.6730.44.2021 w sprawie ustalenia, na wniosek M. O., warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalno-usługowego (usługi w zakresie handlu o powierzchni sprzedaży ok. 80m2) wraz z realizacją urządzeń budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.), niezbędnych do użytkowania obiektu zgodnie z przeznaczeniem, w tym systemu komunikacji wewnętrznej oraz zespołu parkingowego, na działce nr A w [...], utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu SKO wskazało, że decyzją z 21 lutego 2021 r. uchyliło w całości poprzednią decyzję organu I instancji i przekazało sprawę do ponownego rozpoznania – z uwagi na konieczność uzupełnienia analizy urbanistyczno-architektonicznej (zwanej dalej "analizą") w znacznym zakresie. Po zwrocie akt przeprowadzono postępowanie wyjaśniające i uzupełniono akta sprawy. Na etapie postępowania odwoławczego organ I instancji uszczegółowił także ustalenia analizy. Z uwagi na fakt, że brakowało w nich np. ustalenia średniej wielkości powierzchni zabudowy, czy wyliczeń średniej szerokości elewacji frontowej budynków oraz wskazania dokładnej podstawy prawnej ustalonych parametrów organ odwoławczy uczynił to już we własnym zakresie.
