Dokumentacja przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
Celem prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej lub opiekuńczej jest przede wszystkim udokumentowanie sposobu spełniania przez szkoły i placówki ich zadań statutowych, kontrolowanie spełniania przez dzieci i młodzież obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
Dokumentacja stanowi ponadto podstawę do wydawania przez szkoły świadectw i dyplomów. Zakres prowadzonej dokumentacji wynika z różnorodności celów, jakim ma ona służyć, oraz z różnic w organizacji i sposobie funkcjonowania poszczególnych typów i rodzajów szkół oraz placówek.
ZAPAMIĘTAJ!
Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydanie odpowiednio przez przedszkole, szkołę lub placówkę dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej przez publiczne przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, a także przez publiczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-5 i 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (dalej: rozporządzenie w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania). Do najważniejszej dokumentacji, która jest przedmiotem regulacji tego rozporządzenia, należą:
● księga ewidencji dzieci,
● księga uczniów,
● dziennik lekcyjny,
● dziennik zajęć w świetlicy,
● arkusze ocen,
● księga arkuszy ocen,
● protokoły ze sprawdzianów, postępowań kwalifikacyjnych, egzaminów,
● uchwały rady pedagogicznej,
