Kształcenie specjalne dzieci i młodzieży - organizacja i finansowanie
Wstęp
Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi objęte są szczególną troską ze strony państwa. Wyrazem tego są szczegółowe zapisy ustawy o systemie oświaty, jak również odrębne przepisy wykonawcze, określające obowiązki dyrektorów szkół i placówek oraz organów prowadzących szkoły i placówki w zakresie zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki dzieciom niepełnosprawnym. Obowiązki te wyrażają się zarówno w sferze finansowej - zaangażowanie odpowiednich środków finansowych, jak i w sferze prawnej - organizacja procesu nauczania w sposób dostosowany do potrzeb dzieci. Dzieci niepełnosprawne, podobnie jak dzieci pełnosprawne, mają prawo do korzystania z oferty edukacyjnej szkoły każdego typu, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Obowiązkiem szkoły i organu prowadzącego jest zapewnienie równego dostępu dzieci i młodzieży do kształcenia, wychowania i opieki w placówce edukacyjnej.
Poradnik skierowany jest przede wszystkim do dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe. Czytelnicy przede wszystkim mogą zapoznać się z praktycznymi rozwiązaniami w konkretnych przypadkach. W szczególności zaakcentowano, jakie konkretnie obowiązki spoczywają na uczestnikach procesu organizowania kształcenia specjalnego - zarówno w aspekcie organizacyjno-technicznym, jak i finansowym.
1. Zagadnienia ogólne
System oświaty zapewnia realizację prawa:
● każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się,
● dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Ponadto system oświaty zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież:
● niepełnosprawną,
● niedostosowaną społecznie,
● zagrożoną niedostosowaniem społecznym
- zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami. Dodatkowo, system oświaty gwarantuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie im realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
