Elektronizacja Ordynacji podatkowej
Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w funkcjonowaniu administracji jest coraz częściej uznawane za konieczne w celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań i ułatwienia obywatelowi kontaktów z urzędami. Zaplanowane zmiany w Ordynacji podatkowej uwzględniają, przy realizacji czynności organów podatkowych, wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej i innych narzędzi cyfrowych w szerokim zakresie.
Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego jeszcze w marcu 2015 r. na stronie BIP Ministerstwa Finansów udostępniła dokument Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej (dalej: założenia OP). Potrzeba nowej regulacji wynika z konieczności dostosowania przepisów podatkowych do obecnych wymogów i standardów poprzez m.in.:
● stworzenie w ordynacji takich mechanizmów, które prowadziłyby do wyważenia interesu publicznego i interesu podatnika,
● wprowadzenie zasad ogólnych prawa podatkowego wypracowanych w orzecznictwie i doktrynie,
● określenie praw i obowiązków podatnika w formie katalogu zawartego w jednym akcie prawnym rangi ustawowej,
● przeniesienie dorobku orzeczniczego sądów w sprawach podatkowych do aktu prawnego, w tym wyeliminowanie niezgodności dotychczasowych regulacji z ustawą zasadniczą,
