Kiedy radny może zaskarżyć uchwałę rady
Praktyka pokazuje, że nierzadko radni w błędny sposób upatrują swoją legitymację skargową w przepisach regulujących status radnego oraz ustawowe obowiązki związane z wykonywaniem mandatu radnego. Czy zatem radny posiada swoiste instrumenty prawne, które umożliwiają mu skuteczne wniesienie skargi na uchwałę rady?
Przedmiotem skargi do sądu administracyjnego mogą być przede wszystkim akty o charakterze aktu prawa miejscowego albo akty niemające takiego charakteru, jeżeli zostały podjęte w sprawach z zakresu administracji publicznej. Dodatkowo ustawodawca ograniczył możliwość zaskarżania aktów organów samorządu gminnego poprzez ustanowienie wymogu spełnienia dodatkowej przesłanki podmiotowej – a mianowicie odnoszącej się do naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia.
Legitymacja skargowa (interes prawny)
Legitymacja do wniesienia skargi na uchwałę organu stanowiącego gminy została uregulowana w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ gminy w sprawach z zakresu administracji publicznej może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego (odpowiednie regulacje zawierają także pozostałe samorządowe ustawy ustrojowe – art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, dalej: u.s.p., i art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa). Jednocześnie warto zauważyć, że regulacja dotycząca samorządu województwa odnosi się jedynie do aktów prawa miejscowego, czym w dużym stopniu ograniczono zakres przedmiotowy aktów podejmowanych przez organy województwa, które mogą stanowić przedmiot skargi.
