Prawa i obowiązki dyrektora szkoły. Kompetencje. Zadania. Odwołanie
Wstęp
Publikacja stanowi próbę usystematyzowania zagadnień związanych z prawami i obowiązkami dyrektora szkoły lub placówki oświatowej, począwszy od powierzenia stanowiska dyrektora szkoły - w tym w kontekście kontroli sądowej, z uwzględnieniem bogatego orzecznictwa sądowego, zadań organu prowadzącego, praw i obowiązków uczestników konkursu - po sposób realizacji tych zadań, problematykę czasu pracy, kompetencji dyrektora, a także odwołania z zajmowanego stanowiska i jego przyczyn. Publikacja porusza również zagadnienia powierzenia stanowiska dyrektora osobie niebędącej nauczycielem oraz pojawiające się w tym zakresie wątpliwości natury praktycznej, w tym w szczególności dotyczące statusu takiej osoby.
Przedmiot analizy stanowią również problemy dotyczące rozgraniczenia kompetencji pomiędzy dyrektorem szkoły a dyrektorem jednostki obsługującej, jeżeli taka została powołana. Powołanie jednostki obsługującej wiąże się z przekazaniem części zadań do realizacji przez tę jednostkę. Z tego względu należy wskazać linię graniczną praw i obowiązków kierowników jednostek obsługiwanych oraz kierownika jednostki obsługującej.
W publikacji zaprezentowano bogate orzecznictwo sądowe w zakresie przedstawianych zagadnień. Ugruntowane poglądy judykatury dostarczą wskazówek i wyjaśnień wątpliwości powstałych w związku ze stosowaniem omówionych przepisów. W opracowaniu ujęto przydatne wzory związane z omawianą tematyką.
Przedstawiona problematyka jest kierowana przede wszystkim do dyrektorów szkół i placówek, ale również do organów prowadzących szkoły i placówki, w tym podmiotów prywatnych. Rozwinięte zostały przede wszystkim wątki, które poruszają problemy najczęściej występujące w praktyce. Autor starał się również zwrócić uwagę na pojawiające się niejasności i zagrożenia, a także wiążące się z tymi okolicznościami sankcje prawne.
Rozdział I. Powierzenie stanowiska dyrektora szkoły
1. Istota powierzenia stanowiska dyrektora
Doniosłość zadań oświatowych, a szczególnie jej publicznoprawny charakter przesądza o normatywnym uregulowaniu kwestii powierzenia stanowiska dyrektora szkoły kierującego tą jednostką. Sposób powierzenia stanowiska dyrektora szkoły jest uregulowany prawnie i nie podlega swobodzie decyzyjnej organu prowadzącego. Przepisy prawa oświatowego w sposób wyczerpujący określają warunki formalnoprawne powierzenia stanowiska dyrektora, od których spełnienia zależy prawidłowość przeprowadzonej procedury.

