Skutki naruszenia tajemnicy pracodawcy
Czy pracownik może dopuścić się czynów nieuczciwej konkurencji? Jakie działanie pracownika może być traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji?
Sposób prowadzenia dokumentacji pracowniczej służby kadrowe i płacowe firmy powinny zaktualizować i dostosować do zmian wprowadzonych przez ostatnie nowelizacje kodeksu pracy oraz ustaw dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, zwracając przy tym szczególną uwagę na kompletność i jakość tej dokumentacji. Praktyczną wiedzę o zasadach prowadzenia dokumentacji pracowniczej (sposób wypełniania
Wolny rynek oznacza między innymi wolną konkurencję. Termin „wolny” nie oznacza jednak, że konkurencja w gospodarce rynkowej nie podlega żadnym ograniczeniom.
Wykorzystanie przez pracownika we własnej działalności gospodarczej informacji, co do których przedsiębiorca (pracodawca) nie podjął niezbędnych działań w celu zachowania ich poufności, należy traktować jako wykorzystanie powszechnej wiedzy, do której przedsiębiorca nie ma żadnych ustawowych uprawnień.
W dobie gospodarki rynkowej przedsiębiorcy coraz większą uwagę zwracają na potęgowanie zysków. Coraz częściej sięgają także po środki, które z punktu widzenia prawa naruszają interesy innych firm. Nieuczciwa reklama, wprowadzające w błąd oznaczenia produktów, naśladownictwo, pozyskiwanie poufnych informacji - takie działania są, niestety, na porządku dziennym. Praktycznie każdy z nas, obojętnie czy
Jeden z moich pracowników podczas spotkania towarzyskiego opowiedział o planowanym wprowadzeniu przez moją firmę nowej usługi. Przypadkiem na tym przyjęciu był pracownik firmy konkurencyjnej, który przekazał tę informację swojemu pracodawcy. Czy mogę za to zwolnić mojego pracownika dyscyplinarnie?
Na prośbę pracownika 12 września 2004 r. rozwiązałem z nim umowę o pracę za porozumieniem stron. Pracownik ten był w moim zakładzie członkiem zarządu zakładowej organizacji związkowej i pozostał nim po rozwiązaniu stosunku pracy. Na ostatnim spotkaniu dowiedziałem się, że podjął zatrudnienie w firmie konkurencyjnej. Zarząd organizacji związkowej ma dostęp do wielu poufnych dokumentów mojego przedsiębiorstwa
Pracodawca dodatkową klauzulą w umowie o pracę często zobowiązuje pracownika do zachowania tajemnicy służbowej. W wielu przypadkach niedoprecyzowanie zakresu tajemnicy może powodować sytuacje sporne.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, nieuczciwa lub zakazana reklama.
Pracownik niejednokrotnie ma dostęp do wiadomości istotnych dla funkcjonowania zakładu pracy. Dlatego pracodawca powinien zabezpieczyć się przed ujawnieniem poufnych informacji - zarówno konkurentom, jak i innym niepowołanym osobom.
Obowiązkiem pracodawcy jest zachowanie w tajemnicy wysokości wynagrodzeń pracowników. Jeżeli zatrudniający ujawnia takie informacje, naraża się na zarzut naruszenia dóbr osobistych pracownika, a w konsekwencji może zostać pozwany o wypłatę zadośćuczynienia z tego tytułu.
Pracodawca może w umowie o pracę zawrzeć zakaz ujawniania wysokości otrzymywanego przez pracownika wynagrodzenia. Rozpowszechnienie takich informacji może stanowić współprzyczynę wypowiedzenia umowy o pracę.
Pracownik ma obowiązek chronić tajemnice pracodawcy. Jeśli tego nie robi, naraża się na sankcje nie tylko w czasie trwania zatrudnienia, ale także trzy lata po jego ustaniu.
Dziś nie sposób wyobrazić sobie prężnie działającej firmy bez strony internetowej i firmowego konta bankowego. Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posługują się różnymi instrumentami technicznymi i bankowymi usprawniającymi choćby pozyskanie klientów i rynków zbytu/usług czy dokonanie comiesięcznych rozliczeń płatności należności publicznoprawnych/rozliczeń z kontrahentami
Na prośbę pracownika rozwiązałem z nim umowę o pracę za porozumieniem stron. Pracownik był w zakładzie członkiem zarządu zakładowej organizacji związkowej i pozostał nim po rozwiązaniu stosunku pracy. Na ostatnim spotkaniu dowiedziałem się, że podjął zatrudnienie w firmie konkurencyjnej. Zarząd organizacji związkowej ma dostęp do wielu poufnych dokumentów przedsiębiorstwa. Czy mogę zakazać temu członkowi
W naszej firmie jest wdrażana innowacyjna i kosztowna technologia produkcyjna. Koordynator odpowiedzialny za jej wdrożenie omyłkowo udostępnił na wspólnym dysku wszystkim pracownikom niejawne informacje dotyczące tej technologii. Czy w tej sytuacji możemy zawrzeć umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia ze wszystkimi pracownikami, którzy otrzymali takie informacje? Jeżeli tak, to czy każdy
Jednym z podstawowych obowiązków pracowniczych określonych w kodeksie pracy jest obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę [art. 100 § 2 pkt 4 KP] oraz przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach [art. 100 § 2 pkt 5 KP].