GŁOSOWANIE O ODWOŁANIU WÓJTA
Rady gmin czy miast rzadko je wykorzystują, tymczasem w niektórych przypadkach mogą odgrywać istotną rolę, pozwalając osiągnąć zamierzony cel. Przepisy epizodyczne wprowadzają odstępstwa od określonych regulacji, a czas ich obowiązywania jest wyraźnie zaznaczony. Zaś przepisy przejściowe i dostosowujące regulują sprawy już wcześniej unormowane w innym akcie. Ich rolą jest ułatwienie adresatom, np.
Do końca marca gminy były zobowiązane do podjęcia uchwał dotyczących rocznych programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt. Choć tworzenie programu jest obowiązkowe od 2012 r., to niestety po raz kolejny prawidłowe opracowanie treści tych uchwał sprawiło radom sporo problemów, a wiele podjętych zostało później unieważnionych w całości lub w części przez organy nadzorcze
Lokalni włodarze uważają, że to dobre narzędzie porównawcze, które nie wzbudza jednak zainteresowania mieszkańców. W przyszłym roku procedurę przyjęcia raportu mogą utrudnić przełożone na wiosnę wybory
OPIS NIERAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zarządzenia poboru w drodze inkasa niektórych podatków stanowiących dochód gminy, wyznaczenia inkasentów i ustalenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. Rada gminy, powołując się na art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), art. 6 ust. 12 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach
Radni gminy nie mogą określać zasad funkcjonowania zespołu zajmującego się przemocą w rodzinie na terenie samorządu. Nie mają też prawa wskazywać przesłanek do odwołania jego członków
Nieprawidłowość Nowo wybrany wójt gminy otrzymywał wynagrodzenie ustalone uchwałą rady gminy dla poprzedniego wójta. Przewodniczący rady gminy stwierdził, że rada gminy nie podjęła w tej sprawie nowej uchwały po wyborach, ponieważ postanowiła, że wynagrodzenie nowego wójta pozostanie na takim samym poziomie jak wynagrodzenie wójta z poprzedniej kadencji.
Czwarty kwartał roku to czas, w którym gminy muszą zdecydować, czy podejmą nową uchwałę podatkową na kolejny rok. Choć w 2023 r. pojawiła się obawa, że w wyniku nowelizacji przepisów gminy zostaną zobowiązane do określania stawek podatków i opłat lokalnych na kolejny rok już do 30 września roku poprzedniego, to jednak po sprzeciwach samorządów zrezygnowano z wprowadzenia tego rodzaju zmian. O wysokości
Rada gminy zobowiązana jest ustalić stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pojemnik lub worek określonej pojemności tylko w przypadku, gdy uprzednio objęła nieruchomości niezamieszkane zorganizowanym przez gminę systemem odbioru odpadów komunalnych – takie stanowisko zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny.
To nowe narzędzie planistyczne pozwoli zaplanować inwestycje we współpracy z gminą, np. pod farmę wiatrową czy osiedle. Inwestor pokryje koszty tego przedsięwzięcia, a te ze względu na prognozy oddziaływania na środowisko mogą być niemałe
Choć pracując nad podjęciem uchwał podatkowych, rady gmin najbardziej skupiają się na prawidłowym określeniu stawek podatków i opłat lokalnych na kolejny rok podatkowy, to muszą pamiętać także o tym, że w granicach ich kompetencji leży także, np. wprowadzanie zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości. Również to zagadnienie, jeśli stanie się przedmiotem zainteresowania rady, powinno być potraktowane