wywiad
Sposób myślenia barierą dla komercjalizacji
Firkowska: Do niedawna nie było powszechne, by naukowcy patrzyli na siebie jak na wynalazców, którzy mogą mieć wpływ na społeczeństwo i rozwój gospodarczy Polski
Dlaczego polskim naukowcom nie wychodzi komercjalizacja badań?

Dr Marcelina Firkowska, kierowniczka zespołu ds. przedsiębiorczości akademickiej w Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (FNP), kierowniczka Projektu PRIME
Dr Marcelina Firkowska, kierowniczka zespołu ds. przedsiębiorczości akademickiej w Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (FNP), kierowniczka Projektu PRIME
Nie ma prostej diagnozy, bo gdyby taka istniała, zapewne ktoś już dawno znalazłby na to receptę. Na pewno jedną z przyczyn jest sposób myślenia, do niedawna nie było powszechne, by naukowcy patrzyli na siebie jak na wynalazców, którzy mogą mieć wpływ na społeczeństwo i rozwój gospodarczy Polski. Nastąpiła już spora zmiana, ale wciąż nie jest to powszechne przekonanie i sądzę, że warto je wzmacniać. Problemy pojawiają się również z powodu komplikacji prawno-podatkowych czy tego, że czasem próby komercjalizacji następują bez zaangażowania badacza, który jest twórcą wyników badań. Mogą się wtedy pojawiać trudności z ich zastosowaniem w praktyce.





