wywiad
Polskie firmy dorosły do ekspansji na Afrykę
Postuła: Rolą banku rozwoju jest oferowanie polskim przedsiębiorstwom projektów, które będą mogły zrealizować w Afryce dzięki zabezpieczeniom BGK i KUKE
Afryka, rynek z 1,5 mld konsumentów, odpowiada za ledwie 1 proc. naszego eksportu. Skąd przekonanie, że polscy przedsiębiorcy już są gotowi na ten kierunek?

Marta Postuła, pierwsza wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego
Marta Postuła, pierwsza wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego
Do takiego momentu dorasta każda gospodarka. Polskie podmioty budują swoją pozycję rynkową od 1989 r., ucząc się na naszym podwórku rywalizacji z zagraniczną konkurencją. Dziś polski, a często i europejski, rynek jest dla nich za ciasny i poszukują nowych rynków zbytu, ale także obszarów rozwoju. Produktywność firm rośnie, a przełom technologiczny umożliwia zarządzanie biznesem w Afryce czy Azji z biura w Polsce, bez potrzeby budowania miejscowego oddziału czy zatrudniania armii lokalnych pracowników. To ułatwia skalowalność biznesu. Nic też nie działa tak pobudzająco na ekspansję, jak przykłady tych firm, którym się udało. To skłania kolejnych przedsiębiorców do podejmowania własnych prób.




