Sezon dla księgarni i jubilerów
Przed nami pierwsza wolna Wigilia. Jej wprowadzenie poprzedziły gorące dyskusje, w których głównym argumentem przeciwko był koszt gospodarczy rozumiany jako utrata przychodów. Kompromisem skierowanym w stronę branży handlowej stało się powiązanie wolnej Wigilii z dodatkową niedzielą handlową w grudniu. I nie zdziwi mnie, jeśli po podsumowaniu grudnia 2025 r. okaże się, że w takiej konstrukcji zmiana nie tylko nie przyniosła handlowcom straty, ale wręcz dała zysk. Dane transakcyjne z lat 2019–2024 pokazywały, że wartość zakupów dokonywanych przez konsumentów w Wigilię była o 40–50 proc. niższa niż w przeciętny inny dzień handlowy okresu przedświątecznego oraz o ok. 20 proc. niższa niż w grudniowe niedziele handlowe. Szczytem naszej aktywności zakupowej jest 23 grudnia. Dokonywane tego dnia wydatki są o 30 proc. wyższe niż dla wcześniejszych dni w grudniu.




