Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 52/2005 z 27.12.2005 [dodatek: Serwis bhp, str. 6]
Data publikacji: 24.12.2005
BEZPIECZNA PRACA PRZY KOMPUTERZE
Pracodawca jest zobowiązany organizować stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki sposób, aby spełniały one minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
Marcin Nowak
audytor wewnętrzny ISO
Szybki postęp technologiczny sprawia, że właściwie wszystkie stanowiska pracy w biurze wymagają od pracowników biegłej znajomości obsługi komputera. Obowiązkiem pracodawcy wynikającym z Kodeksu pracy jest zorganizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 212 k.p.). Dlatego wszystkie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).
W każdym pomieszczeniu biurowym powinno być zapewnione oświetlenie dzienne i elektryczne (natężenie światła w pokojach biurowych powinno wynosić 300 lx, wartość ta wzrasta do 500-1000 lx, gdy pomieszczenia biurowe są przeznaczone np. dla informatyków, grafików), odpowiednia temperatura (minimum 18°C), wymiana powietrza (50% na godzinę), wilgotność (50-60%, a w przypadku pomieszczeń przeznaczonych do pracy z komputerami minimum 40%).
