Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 23/2006 z 06.06.2006, str. 22
Data publikacji: 02.07.2018
Telepraca - praca na odległość
Telepraca jest formą organizacji lub wykonywania pracy przy wykorzystaniu technologii informacyjnych, w której znaczna część pracy pracownika regularnie wykonywana jest poza siedzibą firmy w ramach umowy o pracę.
Magdalena Baran, Mirosława Płyta
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Telepraca jest zaliczana do nowych form pracy, zwanych czasem „atypowymi”. Jej istota polega na tym, że pracownik znajduje się i pracuje w innym miejscu niż pracodawca. Większość telepracowników zajmuje się tworzeniem, przetwarzaniem lub rozpowszechnianiem informacji przy wykorzystaniu narzędzi teleinformatycznych, takich jak: komputer, faks, telefon, satelita, dyskietki, CD-ROM itp. Dzięki nim dokonuje się telekomunikacyjna wymiana słów, projektów itd. W odróżnieniu od tradycyjnej pracy w domu nie są wytwarzane dobra materialne (np. meble, tkaniny czy książki). Telepraca może mieć różnorodny charakter, od prostych rutynowych prac polegających na uzupełnianiu danych do bardzo skomplikowanych i kreatywnych prac badawczych, konsultacyjnych i artystycznych. W krajach wysoko rozwiniętych zatrudnianie telepracowników jest coraz bardziej popularne. Taka forma zatrudnienia dzięki uelastycznieniu popytu na rynku pracy może przyczynić się do poprawy konkurencyjności na rynku pracy. Jest efektywna kosztowo, usprawnia i uelastycznia funkcjonowanie firmy.
