Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 22/2004 z 16.11.2004 [dodatek: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń, str. 67]
Data publikacji: 13.11.2004
Jak prawidłowo wystawiać zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu?
Jednym z podstawowych dokumentów potwierdzających wysokość wynagrodzenia osiąganego przez pracownika w okresie wskazanym do ustalenia podstawy wymiaru emerytury, renty lub kapitału początkowego jest zaświadczenie zakładu pracy sporządzane na druku ZUS Rp-7. Druk ten funkcjonuje od dawna, jednak jego wypełnianie ciągle sprawia wiele trudności.
Uprawnionym do wystawiania zaświadczenia jest przede wszystkim pracodawca - płatnik składek, ale także jego następca prawny, likwidator lub syndyk masy upadłości. Najwięcej problemów podmioty te mają z ustaleniem, czy dany składnik wynagrodzenia należy wykazać w zaświadczeniu o zarobkach.
Pracuję w wydziale spraw pracowniczych w jednej z większych firm budowlanych. Wiem, że w okresie przed 1990 r. nasz zakład wypłacał pracownikom premie uznaniowe. Część akt uległa jednak zniszczeniu, w tym dokumenty potwierdzające fakt wypłaty premii niektórym pracownikom. Czy wysokość pobranych przez tych pracowników premii mogę w jakiś sposób potwierdzić na druku Rp-7?
