Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2013-10-01

Jakich obowiązków wobec ZUS musi dopełnić przedsiębiorca podejmujący dodatkowo zatrudnienie na podstawie umowy o pracę

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą "na własny rachunek" może podjąć dodatkową formę zarobkowania. Jeżeli zdecyduje się na zawarcie umowy o pracę, o obowiązku składkowym z tytułu działalności zadecyduje wysokość wynagrodzenia za pracę. Gdy podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy wynosi w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej kwotę minimalnego wynagrodzenia, przedsiębiorca z własnej działalności podlega obowiązkowo tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, która następnie podpisała umowę o pracę na pełny etat (a więc jest zatrudniona z zagwarantowanym minimalnym wynagrodzeniem), podlega ubezpieczeniom społecznym obowiązkowo jedynie z tytułu umowy o pracę. Jeżeli chce, może też opłacać składki na dobrowolne ubezpieczenia emerytalne i rentowe (wówczas obowiązkowa będzie dla niej również składka wypadkowa). Nie ma możliwości, aby zgłosić się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego - obowiązkowo temu ubezpieczeniu podlega wyłącznie z umowy o pracę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00