Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-07-20

Wszystko o zmianach w Prawie zamówień publicznych

11 maja 2007 r. została opublikowana ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadziła ona szereg zmian do systemu zamówień publicznych. Nowelizacja ma odczuwalny wpływ na procedury zamówieniowe, zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców. Ponieważ większość zmian zaczęła już obowiązywać, warto je przeanalizować i omówić.

Nowe przepisy należy stosować do postępowań wszczętych po wejściu w życie nowelizacji, tj. od 11 czerwca 2007 r. Należy pamiętać, że wszczęcie postępowania następuje, dopiero kiedy opublikowane zostaną wszystkie wymagane ogłoszenia, a nie po samym zamieszczeniu ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Do postępowań wszczętych przed wejściem w życie nowelizacji należy stosować przepisy dotychczasowe.

Uwaga!

Przepisy dotyczące środków ochrony prawnej, Krajowej Izby Odwoławczej, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, kontroli zamówień publicznych wejdą w życie 5 miesięcy od dnia ogłoszenia, a więc od 12 października 2007 r. Zostały one omówione na końcu opracowania.

Progi kwotowe

Dotychczas ustawę - Prawo zamówień publicznych (upzp) należało stosować dla zamówień o wartości od 6000 euro. Próg ten został podwyższony i obecnie zwolnione ze stosowania ustawy są zamówienia do kwoty 14 000 euro (art. 4 pkt 8 upzp). Katalog wyłączeń poszerzono także o:

l postępowania objęte szczególnymi procedurami organizacji międzynarodowych - odmiennymi od opisanych w ustawie (rezygnując z dawniejszego zapisu o źródle finansowania),

l zamówienia objęte tajemnicą państwową,

l sytuacje, gdy wymaga tego istotny interes państwa, oraz

l zamówienia objęte tajemnicą służbową, jeśli wymaga tego istotny interes publiczny lub państwa.

Przedsiębiorcy mogą się zatem spodziewać znacznego przyspieszenia i ułatwienia w wydawaniu publicznych pieniędzy. Zamawiający będą mieli więcej swobody. Nie zwalnia to ich z obowiązków narzuconych przez ustawę o finansach publicznych oraz odpowiedzialności za sposób i przeznaczenie dokonanych wydatków. Wskazane jest zatem, aby zamawiający wprowadził wewnętrzne procedury regulujące sposób wydawania publicznych pieniędzy w tych sytuacjach, w których nie ma obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych.

Dodatkową konsekwencją jest przesunięcie progu, od którego obowiązkowe jest powoływanie komisji przetargowej. W miejsce kwoty 60 000 euro wprowadzono odwołanie do kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Prawa zamówień publicznych - czyli tzw. progów unijnych. W praktyce oznacza to, że znika dotychczasowy podział na przetargi „małe” i „duże”. Ubiegający się o zamówienie przedsiębiorcy nie będą musieli zwracać uwagi na proceduralne „kruczki” zróżnicowane w zależności od tego, czy wartość zamówienia przekracza kwotę 60 000 euro, czy też nie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00