Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-05-27

Ewidencja reklamacji w księgach rachunkowych

Dokonując rozliczenia reklamacji, księgowy musi wiedzieć, jakie prawa i obowiązki związane są z faktem ujawnienia wad towaru, niedokładności w dostawie, w rachunku, w wykonaniu usługi itp.

Podstawy prawne i istota reklamacji

Sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego, jeżeli sprzedana przez niego rzecz ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność (art. 556 Kodeksu cywilnego). Użyteczność należy oceniać z punktu widzenia celu nabycia, okoliczności zakupu bądź przeznaczenia rzeczy. Sprzedający odpowiada także, jeżeli okaże się, że rzecz nie posiada tych właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, a ponadto gdy rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Jest to odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne, która w większości przypadków może stanowić podstawę reklamacji składanych w przypadku ujawnienia się wad nabytego towaru. Należy pamiętać, że sprzedawca będzie odpowiadać także, jeżeli rzecz sprzedana stanowiła własność albo była obciążona prawem osoby trzeciej. W przypadku sprzedaży praw sprzedawca odpowiada ponadto za ich istnienie. Odpowiedzialność ta wynika z rękojmi za wady prawne.

Inną, poza rękojmią, podstawą reklamacji wadliwego towaru może być udzielona przez sprzedawcę gwarancja. W sytuacji gdy kupujący otrzyma od sprzedawcy dokument gwarancyjny jakości sprzedanej mu rzeczy, wystawca dokumentu (gwarant) jest zobowiązany do usunięcia wady fizycznej lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

WAŻNE!

Jeśli w gwarancji nie podano innego terminu, obowiązuje ona przez rok od dnia wydania rzeczy kupującemu.

Rękojmia i gwarancja stanowią dwa niezależne od siebie tytuły odpowiedzialności sprzedającego za wady fizyczne. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.

Prawa i obowiązki wynikające z rękojmi

Kodeks cywilny stanowi (art. 560), że jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może:

 odstąpić od umowy albo

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00