Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2008-09-17

Jak przechowywać faktury elektroniczne

Firma kurierska, z którą nasza spółka ma zawartą umowę stałej współpracy na dostarczanie przesyłek, wprowadziła dla swoich klientów przesyłanie faktur drogą elektroniczną. Jako jej stały kontrahent wyraziliśmy na piśmie zgodę na otrzymywanie faktur elektronicznych. Faktury są przesyłane zwykłą pocztą elektroniczną jako załącznik. Załącznik ten składa się z dwóch plików, tj. pliku faktury z rozszerzeniem „pdf” oraz pliku kwalifikowanego podpisu elektronicznego z rozszerzeniem „sig”. Podpis ten może być zweryfikowany za pomocą programu, który możemy ściągnąć ze strony internetowej firmy kurierskiej. Faktury można obejrzeć w programie Adobe Reader. Wyglądają dokładnie tak jak dotychczas wystawiane przez firmę kurierską faktury papierowe. Nie ma na nich wzmianki, że są fakturami elektronicznymi, noszą jedynie oznaczenie „oryginał”.

PROBLEM

Po ich wydrukowaniu zamieszczamy na nich datę otrzymania (data wpływu na skrzynkę mailową), dekrety księgowe, uwagi o sprawdzeniu pod względem rachunkowym i merytorycznym oraz zatwierdzeniu do wypłaty, podpisane przez właściwe osoby. Następnie zamieszczamy je w odpowiednim segregatorze wraz z innymi zwykłymi fakturami zakupu. Dołączamy do nich treść maila, który następnie jest usuwany z programu Outlook (wraz z załączoną fakturą). Czy postępujemy właściwie, w sposób zgodny z zasadami rachunkowości? Czy powinniśmy dodatkowo wydrukować jakieś poświadczenie podpisu elektronicznego związanego z tą fakturą (np. raport z weryfikacji)?

RADA

Postępują Państwo nieprawidłowo. Jedyną właściwą formą faktury elektronicznej jest jej postać elektroniczna, a nie papierowy wydruk. W elektronicznej (nienaruszonej) postaci powinna być przechowywana i okazywana organom skarbowym do kontroli. Dalsze szczegóły zagadnienia przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Faktury elektroniczne powinny spełniać:

l warunki wymagane dla dokumentów zewnętrznych zawarte w art. 21 ustawy o rachunkowości,

 wymogi stawiane fakturom VAT w rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00