Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-09-17

Nowoczesne formy reklamy - warunki stosowania, rozliczanie

Panująca na wolnym rynku konkurencja zmusza przedsiębiorców do szukania coraz to nowych dróg dotarcia do konsumentów. Przedsiębiorcy, stosując nowoczesne formy reklamy, muszą jednak pamiętać o prawidłowym podatkowym rozliczaniu wydatków na reklamę. Powinni również brać pod uwagę prawne ograniczenia, jakim podlega reklama. Celem tego opracowania, poza przypomnieniem, jak należy rozliczać reklamę, jest także wskazanie, na co zwrócić uwagę, prowadząc przykładowe działania marketingowe. Ostatnia część publikacji to praktyczna ściągawka zawierająca listę aktów prawnych i wynikających z nich ograniczeń swobody przedsiębiorców w posługiwaniu się reklamą.

I. Rozliczanie usług reklamowych

I.1. Koszt nabywania usług reklamowych

Wydatki poniesione na reklamę stanowią w całości koszt uzyskania przychodu zarówno u osób fizycznych, jak i prawnych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

Należy jednak podkreślić, że nie każdy wydatek, określany przez podatników jako reklamowy, będzie mógł być uznany za koszt podatkowy. Tak jak i inne wydatki, wydatki reklamowe mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jeżeli zostały poniesione w celu osiągania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła tych przychodów.

Ustawy o podatku dochodowym nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy. Na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Ma on obowiązek nie tylko udokumentować, że wydatek został poniesiony (prawidłowo zarachowany), ale także wskazać, że został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu.

Reklama a reprezentacja. Za koszt podatkowy nie mogą być uznane przede wszystkim wydatki reprezentacyjne firmy (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof). Są one często mylone z reklamą.

PRZYKŁAD

Firma organizuje imprezę dla kontrahentów, podczas której reklamowane są jej produkty. Organy skarbowe nakazują zaliczanie wydatków na ewentualny poczęstunek do kosztów reprezentacji. Tym samym wydatki związane z poczęstunkiem nie będą kosztem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00