Porada
Jak rozliczyć wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia zawartej z własnym pracownikiem, jeżeli kwota należności określona w umowie nie przekracza 200 zł
Jednemu z naszych pracowników chcielibyśmy zlecić (w ramach umowy zlecenia) dodatkowe prace polegające na wprowadzaniu do bazy elektronicznej danych dotyczących naszych klientów. Pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem stałym 1800 zł, otrzymuje również dodatek stażowy w wysokości 10% wynagrodzenia. Wynagrodzenie z dodatkowej umowy zlecenia będzie wynosiło 200 zł. Jak rozliczyć taką umowę?
PROBLEM
RADA
Osiągnięte przez pracownika przychody powinni Państwo rozliczyć na dwóch listach płac, ponieważ uzyska je on z dwóch różnych źródeł - stosunku pracy oraz umowy zlecenia. Od przychodu z umowy zlecenia powinni Państwo naliczyć zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Umowa zlecenia zawarta z własnym pracownikiem stanowi pracowniczy tytuł do ubezpieczeń społecznych, co powoduje, że przychód z umowy o pracę powinni Państwo połączyć z przychodem z umowy zlecenia i od łącznej kwoty naliczyć składki. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W myśl ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych definicja pracownika jest inna niż zawarta w przepisach prawa pracy. Różnica ta wywołuje określone skutki dla płatników i ubezpieczonych w zakresie ustalania obowiązku i zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym. Dla celów ubezpieczeń społecznych umowa zlecenia zawarta z własnym pracownikiem stanowi bowiem pracowniczy tytuł do ubezpieczeń, a uzyskany z niej przychód należy połączyć z przychodem z umowy o pracę i od łącznej kwoty naliczyć składki.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right