Czy rejestracja do VAT w Polsce będzie zmuszała do wystawiania i odbierania faktur w KSeF
Podatnik zagraniczny, który jest zarejestrowany do VAT w Polsce, a nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności, nie będzie zobowiązany do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Polski NIP nie zobowiązuje go do tego. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 27 maja 2025 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.153.2025.1.RST).
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie zagranicznego podatnika zarejestrowanego do VAT w Polsce, czy musi wystawiać faktury w KSeF, potwierdził, że ten podatnik nie ma w kraju stałego miejsca prowadzenia działalności, a tym samym nie ma obowiązku wystawiania faktur w KSeF.
Ustalenie, czy podatnik ma stałe miejsce prowadzenia działalności
Należy wskazać, że za „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” należy uznać każde miejsce inne niż siedziba działalności gospodarczej podatnika, jeżeli łącznie zostaną spełnione warunki: posiadania w tym miejscu zaplecza personalnego i technicznego, ponadto zaplecze to musi posiadać strukturę, która umożliwia odbiór i wykorzystanie nabywanych usług dla własnych potrzeb oraz musi charakteryzować się stałością. W analizowanej sprawie Spółka nie będzie posiadać na terytorium Polski własnego zaplecza technicznego/rzeczowego lub personalnego, w tym na podstawie umów np. najmu, leasingu, outsourcingu itp. Ponadto Spółka nie utworzyła na terytorium Polski oddziału, biura ani przedstawicielstwa handlowego. Dodatkowo wszystkie decyzje o charakterze operacyjnym związane z podstawową działalnością Spółki (zakup i sprzedaż towarów, negocjacje i zawieranie umów handlowych, bieżące kontakty związane z realizacją transakcji) realizowane i podejmowane są przede wszystkim przez centralę z siedzibą na terytorium Niemiec. Zatem mając na uwadze powyższe należy uznać, że Spółka nie będzie posiadała na terytorium żadnego własnego zaplecza osobowego ani technicznego.



