Artykuł
1. Polityka w zakresie należności sposobem na poprawę zysków i płynności firmy
Polityka firmy w zakresie należności polega na kształtowaniu poziomu należności i ich struktury. Poziom należności ma bardzo istotny wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa i jego sytuację płatniczą. Brak wpływów ze sprzedaży ogranicza wielkość gotówki, którą przedsiębiorstwo dysponuje, a powstający niedobór musi być sfinansowany z innych źródeł, nierzadko pociągających za sobą wysokie koszty pozyskania.
W bilansowej strukturze należności występują należności z tytułu dostaw i usług, należności z tytułu podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, należności od pracowników, pozostałych kontrahentów oraz należności dochodzone na drodze sądowej. Dla sytuacji finansowej przedsiębiorstwa ważniejsza jest jednak struktura należności według kryterium czasowego. Ukazuje ona należności według okresu, w jakim spływają one do przedsiębiorstwa.
UWAGA!
Im większy udział należności o dłuższym okresie spływu, tym trudniejsza sytuacja płatnicza przedsiębiorstwa. Im dłuższy czas oczekiwania na spływ należności, tym większe prawdopodobieństwo utraty wpływów z tego tytułu. Poprzez odpowiednią politykę przedsiębiorstwo może kształtować nie tylko wielkość należności, ale także ich strukturę czasową.