Artykuł
1. Na czym polega rozliczanie saldami i rozliczanie planowe rozrachunków z tytułu dostaw i usług
Rozliczenia planowe i rozliczenia saldami są formą rozliczeń bezgotówkowych. Rozliczenia planowe mają zastosowanie głównie w przypadku rozrachunków z tytułu stałych, powtarzalnych dostaw lub świadczeń pomiędzy współpracującymi ze sobą kontrahentami.
Forma planowych rozliczeń jest przydatna do rozliczania dostaw o charakterze periodycznym. Jeśli przedsiębiorstwom są dostarczane codziennie lub systematycznie co kilka dni dostawy towarów, taki sposób rozliczania może ułatwić i zmniejszyć liczbę rozliczeń. W ramach rozliczeń planowych kontrahenci uzgadniają, że odbiorca będzie co pewien czas, np. co trzy lub pięć dni, przelewać na konto dostawcy określone kwoty pieniężne odpowiadające planowanym w tym czasie dostawom. W tej sytuacji dostawca może wystawić fakturę zbiorczą obejmującą kilka dostaw np. z danego miesiąca. Po zakończeniu danego okresu odbiorca porównuje fakturę ze zrealizowanymi przelewami i różnicę przelewa na konto dostawcy. Jeżeli faktura będzie niższa od dokonanych płatności, wówczas odbiorca może potrącić tę różnice przy najbliższej płatności dla dostawcy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right