Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-04-15

1. Na czym polega rozliczanie saldami i rozliczanie planowe rozrachunków z tytułu dostaw i usług

Rozliczenia planowe i rozliczenia saldami są formą rozliczeń bezgotówkowych. Rozliczenia planowe mają zastosowanie głównie w przypadku rozrachunków z tytułu stałych, powtarzalnych dostaw lub świadczeń pomiędzy współpracującymi ze sobą kontrahentami.

Forma planowych rozliczeń jest przydatna do rozliczania dostaw o charakterze periodycznym. Jeśli przedsiębiorstwom są dostarczane codziennie lub systematycznie co kilka dni dostawy towarów, taki sposób rozliczania może ułatwić i zmniejszyć liczbę rozliczeń. W ramach rozliczeń planowych kontrahenci uzgadniają, że odbiorca będzie co pewien czas, np. co trzy lub pięć dni, przelewać na konto dostawcy określone kwoty pieniężne odpowiadające planowanym w tym czasie dostawom. W tej sytuacji dostawca może wystawić fakturę zbiorczą obejmującą kilka dostaw np. z danego miesiąca. Po zakończeniu danego okresu odbiorca porównuje fakturę ze zrealizowanymi przelewami i różnicę przelewa na konto dostawcy. Jeżeli faktura będzie niższa od dokonanych płatności, wówczas odbiorca może potrącić tę różnice przy najbliższej płatności dla dostawcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00