Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-09-11

Polityka rachunkowości organizacji non profit nieprowadzących działalności gospodarczej

5 września 2014 r. weszła w życie zmiana ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2014 r. poz. 1100), która wprowadza nową kategorię podmiotów. Są to mikropodmioty, które mogą stosować uproszczoną sprawozdawczość finansową i dzięki temu zmniejszać swoje obciążenia administracyjne, zarówno kosztowe, jak i czasowe. Do tej kategorii zastały też zaliczone organizacje non profit nieprowadzące działalności gospodarczej. Oznacza to, że od 5 września 2014 r. przestało też obowiązywać rozporządzenie MF w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, w którym dotychczas zawarte były uproszczone zasady rachunkowości tych jednostek.

1. Wprowadzenie - organizacje non profit jako mikropodmioty

Organizacje non profit zgodnie z przepisami rozporządzenia MF prowadziły księgi rachunkowe według przepisów ustawy o rachunkowości. Jednocześnie w ramach rozporządzenia MF zostały przewidziane dla nich pewne uproszczenia. Dotyczyły ona m.in. zakresu przychodów i kosztów działalności statutowej. Według rozporządzenia MF jednostki te zaliczały do przychodów otrzymane środki pieniężne i inne aktywa finansowe ze źródeł określonych odrębnymi przepisami prawa i statutem, w tym otrzymane składki statutowe, nieodpłatnie otrzymane składniki majątku, a także kwoty należne ze sprzedaży składników majątku oraz przychody finansowe, dotacje i subwencje. W przedstawicielstwach zagranicznych do przychodów zaliczało się także środki pieniężne otrzymane od przedsiębiorcy zagranicznego z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów działalności przedstawicielstwa. Z kolei do kosztów działalności organizacje non profit mogły zaliczyć koszty związane z realizacją zadań statutowych. Dotyczyło to też świadczenia określonego statutem. Za koszty można było uważać też koszty administracyjne jednostki, w szczególności wynagrodzenia oraz ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników i innych osób, odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zużycie materiałów i energii, usługi obce, a także pozostałe koszty o charakterze administracyjnym. Oznaczało to konieczność podziału kosztów na koszty rodzajowe. Przepisy te nie zostały wyszczególnione dla organizacji non profit jako dla mikropodmiotów. W nowelizacji ustawy o rachunkowości podkreśla się, że te jednostki nie mają obowiązku stosowania zasady ostrożności, więc nie muszą tworzyć rezerw ani dokonywać odpisów aktualizujących wartość składników aktywów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00