Jak prawidłowo sporządzić zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7
Pracodawca zobowiązany jest do przygotowania dla każdego z pracowników przechodzących na rentę lub emeryturę zaświadczenia o okresach zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia. W artykule zostały omówione zasady wypełniania druku Rp-7 oraz wskazano wszystkie niezbędne informacje, które powinny być zawarte w tym dokumencie.
Rodzaj dokumentów potwierdzających wysokości osiąganych wynagrodzeń lub dochodu dla celów obliczenia podstawy wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych określają przepisy ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ustawa o emeryturach i rentach) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (dalej: rozporządzenie w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe). Wysokość przyznanego świadczenia uzależniona jest od podstawy jego wymiaru, czyli osiągniętych w przeszłości dochodów. Pracownik wnioskujący o świadczenia emerytalno-rentowe musi je odpowiednio udokumentować. Najczęściej służy do tego formularz ZUS Rp-7 wystawiany przez pracodawcę. Ma on obowiązek wystawić zaświadczenie zarówno aktualnym pracownikom, jak i byłym.
W przypadku emerytury przyznawanej z nowego systemu nie jest konieczne przedkładanie druku ZUS Rp-7. Natomiast zaświadczenie to jest niezbędne przy staraniu się o rentę z tytułu niezdolności do pracy lub rentę rodzinną ustalaną według dotychczasowego systemu oraz do ustalenia kapitału początkowego. Co prawda od 1 stycznia 1999 r. ubezpieczeni mają swoje indywidualne konta w ZUS, jednak w przypadku przekroczeniu limitu składek w danym roku, w celu prawidłowego ustalenia wysokości renty nie wystarcza informacja zaciągnięta z indywidualnego konta, konieczne jest wówczas przedłożenie ZUS Rp-7.
