Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2021-12-31 info
Artykuł aktualny
do 2021-12-31 info
Data publikacji: 2021-07-20

Rozliczanie wynagrodzeń pracowniczych - nietypowe problemy

W sytuacji gdy oprócz wynagrodzenia zasadniczego wypłacane są pracownikom dodatkowe składniki, pracodawcy często mają problem z prawidłowym wyliczeniem należnego wynagrodzenia. Nie zawsze bowiem takie składniki będą oskładkowane, a również ustalenie przychodu do opodatkowania jest w takim przypadku kłopotliwe.

Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy m.in. rozliczanie wynagrodzeń pracowniczych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Jednak zdarzają się takie sytuacje gdy pracodawca ma problem z prawidłowym wyliczeniem wynagrodzenia. Czym więcej dodatkowych składników, nieodpłatnych świadczeń, potrąceń czy absencji pracowników w pracy, tym rozliczenie wynagrodzenia staje się bardziej skomplikowane.

(?) Niektórzy z naszych pracowników są dodatkowo zatrudnieni na podstawie umów zlecenia zawartych z innym podmiotem. Jednak z pracy tych osób na podstawie wskazanych umów korzysta nasza spółka (czyli pracodawca). Jak w tej sytuacji każdy z podmiotów powinien rozliczyć przysługujące pracownikom/zleceniobiorcom wynagrodzenie?
Państwo, jako pracodawca, powinni doliczyć przychód uzyskany przez pracowników z umów zlecenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne ze stosunku pracy. Natomiast podmiot zatrudniający na podstawie umów cywilnoprawnych od wynagrodzenia z tego tytułu powinien naliczyć wyłącznie zaliczkę na podatek.

Umowa zlecenia zawarta przez osobę zatrudnioną w ramach stosunku pracy z własnym pracodawcą lub z podmiotem innym niż pracodawca, ale wykonywana na rzecz własnego pracodawcy, dla celów ubezpieczeń społecznych stanowi pracowniczy tytuł do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego (art. 8 ust. 1 i ust. 2a ustawy systemowej). W takiej sytuacji za pracownika uważa się osobę wykonującą pracę na podstawie:

  • umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo
  • umowy o dzieło,
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00