Aktualność
Porozumienie o pracy zdalnej można wypowiedzieć
Od 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać przepisy o pracy zdalnej i okazjonalnej pracy zdalnej. Decydując się na tę formę pracy w instytucjach administracji publicznej, w tym samorządowej, warto zadbać o uregulowanie procedury ewentualnego wypowiedzenia porozumienia o pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników, w przypadku zmiany okoliczności towarzyszących wprowadzeniu pracy zdalnej.
Zasady wykonywania pracy zdalnej określa się m.in. w porozumieniu między pracodawcą i związkami zawodowymi lub w regulaminie. Materię, którą mają regulować te dokumenty, określa nowy art. 6720 § 1 Kodeksu pracy (dalej: k.p.). Przepis tworzy tu katalog otwarty, gdyż zawiera zwrot "w szczególności" - i wymienia m.in.:
- grupę lub grupy pracowników, którzy mogą być objęci pracą zdalną,
- zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów pracy zdalnej i ustalania ekwiwalentu,
- zasady kontroli wykonywania pracy zdalnie przez pracownika.
W takich dokumentach powinny się znaleźć także zapisy o procedurze zmiany zasad pracy zdalnej przyjętej u pracodawcy, takie jak: „Każda ze stron porozumienia ma prawo je wypowiedzieć z terminem wypowiedzenia wynoszącym 30 dni”, „Pracodawca zastrzega sobie prawo do uchylenia regulaminu” itp.
Kodeks pracy nie reguluje tych kwestii. Nie powinno się jednak wyciągać z tego wniosku, że dokumenty nie mogą zawierać tego typu zapisów. Dziś, kiedy praca zdalna dopiero wchodzi w życie, wydają się one niepotrzebne. Ale w przyszłości pracodawca może podjąć decyzję o konieczności zmiany zasad przyjętych w 2023 roku i określić je na nowo. Wtedy brak takich zapisów może spowodować konflikt z pracownikami broniącymi poprzednich zasad jako praw nabytych.
(INFORLEX/GSiA)