Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-05-29
Data publikacji: 2023-05-29

Obligatoryjne postanowienia regulaminu lub porozumienia o pracy zdalnej

Kodeks pracy wskazuje zakres postanowień, jakie powinny znaleźć się w regulaminie lub porozumieniu o pracy zdalnej. Jest to jednak określenie minimalnych wymagań dla tego typu dokumentów.

Regulamin pracy zdalnej lub porozumienie z organizacjami związkowymi o pracy w tym trybie powinny zawierać:

1) określenie grupy lub grup pracowników, którzy mogą być objęci pracą zdalną, 
2) zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów pracy w tym trybie (ekwiwalent lub ryczałt), 
3) zasady ustalania ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu, 
4) zasady porozumiewania się pracodawcy i pracownika wykonującego pracę zdalną, w tym sposób potwierdzania 
obecności na stanowisku pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną, 
5) zasady kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną, 
6) zasady kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, 
7) zasady kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur 
ochrony danych osobowych, 
8) zasady instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, aktualizacji oprogramowania i serwisu powierzonych pracownikowi 
narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych.

Pracodawca może rozszerzyć zakres regulacji dotyczących pracy zdalnej. Ważne, aby nie były one mniej korzystne niż zagwarantowane prawem warunki. Natomiast możliwe jest doprecyzowanie w tym dokumencie procesów działania pracownika i pracodawcy, na różnych etapach funkcjonowania w organizacji pracy w tym trybie. Przykładowo można w regulaminie ustalić krok po kroku szczegółową procedurę wnioskowania o pracę zdalną, wskazać, jakie są kryteria pozytywnego rozpatrzenia takiego wniosku, a także kto jest osobą uprawnioną do pobierania i rozpatrywania tego typu wniosków.

Regulamin pracy zdalnej powinien zostać wprowadzony przez pracodawcę zarządzeniem i ogłoszony w sposób przyjęty u danego pracodawcy (np. poprzez wysłanie wiadomości e-mail do wszystkich pracowników, umieszczenie treści regulaminu w innych kanałach komunikacji w firmie, np. w intranecie lub na ogólnie dostępnym dysku). 

Przykładowy regulamin pracy zdalnej >>

Pracodawca sam decyduje, od którego momentu regulamin wchodzi w życie. Dopuszczalne jest ustalenie wejścia w życie tej regulacji o pracy zdalnej już w dniu ogłoszenia.

Ważne

Porozumienie oraz regulamin pracy zdalnej mogą obowiązywać od chwili ich ogłoszenia.

Jeśli dotychczas u pracodawcy obowiązywał regulamin telepracy, może on zostać uchylony na mocy przepisów tego zarządzenia.

Ewa Łukasik

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00