Aktualność
z dnia 20.09.2023
Maksymalne ilości i wartości energii z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem i wysokość premii gwarantowanej w 2024 r.
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2024, który umożliwia inwestorom określenie, czy dany projekt inwestycyjny uzyska wsparcie w ramach wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.
Rozwiązania ujęte w projekcie:
- projektowane rozporządzenie określa następujące wartości obowiązujące w 2024 r.:
- maksymalną ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną;
- maksymalną wartość premii kogeneracyjnej wynikającej z ilości energii, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w kolejnym roku kalendarzowym, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- maksymalną moc zainstalowaną elektryczną nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną w danym roku kalendarzowym;
- jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla nowej małej jednostki kogeneracji, zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji oraz znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji;
- maksymalną ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną;
- maksymalną wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa powyżej;
- maksymalną wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w złotych za 1 MWh, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 u.p.e.e.w.k., w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium kraju;
- jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.e.e.w.k., odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 u.p.e.e.w.k.;
- jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.p.e.e.w.k., odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 u.p.e.e.w.k.;
- jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla istniejącej małej jednostki kogeneracji, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 u.p.e.e.w.k.
W ocenie skutków regulacji wskazano:
- maksymalne ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną oraz premią kogeneracyjną indywidualną, a także maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną w 2024 r. określono zgodnie z danymi przedstawionymi w ocenie skutków regulacji do projektu ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, w związku z niewykorzystaniem w poprzednich latach pełnej puli energii, której sprzedaż może zostać objęta wsparciem, ustala się wartość maksymalnej ilości energii na aktualnie obowiązującym poziomie;
- wysokość premii gwarantowanej w odniesieniu do istniejących jednostek kogeneracji oraz istniejących małych jednostek kogeneracji wyliczono na podstawie metody LCOE (Levelized Cost Of Electricity - uśredniony koszt energii elektrycznej) i odpowiada luce finansowej pomiędzy prognozowanymi kosztami operacyjnymi a prognozowanymi przychodami jednostki referencyjnej (odpowiednio o mocy zainstalowanej elektrycznej 30 MW oraz 500 kW) opalanej danego rodzaju paliwem (odpowiednio: paliwa gazowe, paliwa stałe, biomasa, pozostałe paliwa oraz paliwa gazowe i pozostałe paliwa) z tytułu sprzedaży energii elektrycznej;
- w przypadku istniejących jednostek kogeneracji opalanych paliwami gazowymi premia gwarantowana indywidualna w 2024 r. wyniesie 146,93 zł /MWh, natomiast dla istniejących małych jednostek kogeneracji opalanych paliwami gazowymi w 2024 r. – 79,88 zł /MWh;
- premia gwarantowana dla istniejących jednostek kogeneracji w odniesieniu do jednostek opalanych innymi paliwami, została przyjęta na poziomie 31,42 zł/MWh;
- premia gwarantowana dla istniejących małych jednostek kogeneracji w odniesieniu do jednostek opalanych innymi paliwami, została przyjęta na poziomie 0 zł/MWh ponieważ na podstawie dostępnych danych brak jest luki finansowej między prognozowanymi kosztami operacyjnymi a prognozowanymi przychodami operacyjnymi ze sprzedaży energii elektrycznej;
- do kalkulacji premii gwarantowanej dla ww. jednostek nie wlicza się poniesionych nakładów inwestycyjnych (w tym: nakładów odtworzeniowych), co wynika z decyzji Komisji Europejskiej z 15.04.2019 r. w sprawie State Aid SA.51192 (2019/N) – Poland – CHP support and State aid SA.52530 (2019/N) – Poland – Reductions from CHP charges for Energy Intensive Users (Dz. Urz. UE C 268, s. 1);
- wysokość premii gwarantowanej w odniesieniu do zmodernizowanych jednostek kogeneracji oraz znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji oraz zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji wyliczono na podstawie metody LCOE i odpowiada luce finansowej między prognozowanymi kosztami operacyjnymi oraz nakładami kapitałowymi poniesionymi na znaczną modernizację lub modernizację a prognozowanymi przychodami jednostki referencyjnej (odpowiednio o mocy zainstalowanej elektrycznej 30 MW oraz 500 KW) opalanej danego rodzaju paliwem (odpowiednio: paliwa gazowe, paliwa stałe, biomasa, pozostałe paliwa oraz paliwa gazowe i pozostałe paliwa) z tytułu sprzedaży energii elektrycznej;
- ponadto, wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji odpowiada iloczynowi wysokości premii gwarantowanej jak dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz współczynników korygujących dla znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 15 ust. 6 u.p.e.e.w.k., co wpłynie na uzależnienie wysokości premii od poziomu poniesionych na znaczną modernizację nakładów inwestycyjnych;
- wysokość premii gwarantowanej w odniesieniu do nowych małych jednostek kogeneracji również odpowiada luce finansowej między uśrednionym kosztem energii elektrycznej LCOE z jednostki kogeneracji opalanej danego rodzaju paliwem a prognozowanym przychodem z tytułu sprzedaży energii elektrycznej, jednostkami referencyjnymi przyjętymi na potrzeby ustalenia wysokości premii gwarantowanych są jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej równej 500 kW, opalane danym rodzajem paliwa (paliwa gazowe oraz pozostałe paliwa);
- rolą zróżnicowania wysokości premii gwarantowanych jest zapobieżenie przekroczeniu przez wsparcie wysokości odpowiadających faktycznym kosztom funkcjonowania jednostek kogeneracji opalanych danego rodzaju paliwem (paliwa gazowe, paliwa stałe, biomasa oraz pozostałe paliwa) i wyeliminowanie przez to możliwości nadkompensaty;
- w pracach nad projektem rozporządzenia wykorzystano model oparty o metodę LCOE oraz potwierdzone przez przedstawicieli branży elektrociepłowniczej i ciepłowniczej dane dotyczące funkcjonowania jednostek kogeneracji dla poszczególnych technologii, tj. przewidywany roczny czas pracy, współczynnik skojarzenia, wolumen produkcji ciepła użytkowego w przeliczeniu na jednostkę mocy elektrycznej zainstalowanej, koszty operacyjne i koszty zmienne (z wyłączeniem kosztów paliwowych oraz uprawnień do emisji CO2) w przeliczeniu na 1 MW mocy zainstalowanej elektrycznej.
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji
Redakcja INFORLEX
