10 wskazówek – jak usprawnić proces inwentaryzacji aktywów i pasywów
Jednostki corocznie stają przed wyzwaniem przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów. To proces czaso- i pracochłonny. Dlatego też, coraz częściej decydują się na wykorzystanie narzędzi informatycznych, które nie tylko skracają czas inwentaryzacji, ale także minimalizują ryzyko popełnienia błędów.
Kwestii związanych z informatycznym wspomaganiem inwentaryzacji nie regulują ani ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości, ani inne ogólnie obowiązujące przepisy z zakresu rachunkowości. Użycie techniki komputerowej jest przewidziane jedynie do prowadzenia ksiąg rachunkowych. O tym, czy jednostka będzie stosowała informatyczne wspomaganie inwentaryzacji składników aktywów i pasywów, czy też będzie inwentaryzowała je w całości w sposób tradycyjny, powinien zdecydować kierownik jednostki. Zapisy na ten temat muszą znaleźć się w dokumentacji opisującej stosowaną w jednostce politykę rachunkowości.
1. Spisy z natury środków pieniężnych oraz rzeczowych składników majątku trwałego i obrotowego mogą być wspomagane informatycznie w sposób pełny lub częściowy. Wspomaganie pełne zapewnia zliczanie składników majątkowych, tworzenie arkuszy spisu z natury i rozliczanie wyników spisu. Jest wykonywane przy użyciu kolektorów spisowych i specjalnego oprogramowania inwentaryzacyjnego, połączonego z oprogramowaniem księgowym. Wspomaganie częściowe może obejmować samo zliczanie składników majątkowych tzw. liczarkami lub samo dokumentowanie spisu z natury w elektronicznych arkuszach spisowych, po ręcznym zliczeniu składników majątkowych.
