W Warszawie na miejscu zburzonego bazarku na Banacha powstanie TBS z ponad 205 mieszkaniami i 97 miejscami parkingowymi
Warszawski ratusz poinformował o podpisaniu 7 listopada 2023 r. umowy na budowę TBS-u na Ochocie w miejscu zburzonego cztery lata temu bazarku u zbiegu ulicy Grójeckiej i Banacha. W mających powstać tam budynkach znajdzie się ponad 205 mieszkań z 97 miejscami parkingowymi.
Według informacji stołecznego ratusza:
- inwestycja od początku napotykała na problemy, nie obyło się bez protestu kupców, których część chciała przenieść się na targowisko zastępcze przy ul. Skorochód-Majewskiego;
- w 2020 r. ówczesny wojewoda mazowiecki zablokował budowę, argumentując to zbyt małym parkingiem, w bloku miało być wtedy 195 mieszkań, a tylko 59 miejsc parkingowych, wojewoda argumentował, że według obowiązującego planu zagospodarowania tego rejonu należy zapewnić jedno miejsce parkingowe na jedno mieszkanie;
- pozwolenie na budowę oparto na decyzji o warunkach zabudowy, wydanej kilka miesięcy przed wejściem w życie planu zagospodarowania;
- ratusz, żeby obejść weto wojewody postanowił realizować inwestycję na podstawie tzw. lex deweloper, co oznacza, że zgodę na budowę wbrew planowi zagospodarowania przestrzennego dała Rada Warszawy;
- w ostatecznej wersji w bloku powstanie 205 mieszkań oraz 78 miejsc parkingowych w garażu i 19 na terenie nieruchomości;
- za projekt budynków odpowiada znana pracownia Jems Architekci, która wygrała w 2009 r. konkurs architektoniczny na zabudowę narożnika Banacha i Grójeckiej;
- projekt zakłada budowę czterech budynków z układem okien, które przypominają nieregularne dziury, najwyższy blok będzie miał dziesięć kondygnacji, trzy pozostałe po sześć, na parterze przewidziano lokale pod sklepy z punktami usługowymi i biura oraz Muzeum Ochoty;
- inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 24 miesięcy, oddanie jej do użytkowania planowane jest na 2026 r., a wartość inwestycji przekracza 100 mln zł.
Wiceprezydent Warszawy Aldona Machnowska-Góra wyjaśniła, że miejsca parkingowe były elementem decyzji wojewody o unieważnieniu pozwolenia na budowę, ale idąc w kierunku zrównoważonego miasta, przygotowaliśmy tę inwestycje w trybie lex deweloper. Są tam miejsca parkingowe i w naszej ocenie ich liczba jest wystarczająca, żeby obsłużyć ten budynek.
Prezes TBS Warszawa Południe Adam Godusławski wskazał, że uwzględniając to, że osoby mieszkające w TBS z reguły nie mają dwóch samochodów na rodzinę, a raczej ten wskaźnik parkingowy jest w okolicy 0,5, to spokojnie te miejsca parkingowe, które są w tej inwestycji, wystarczą na obsługę naszych najemców.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)
