Aktualność
z dnia 10.04.2024
Projekt nowelizacji ustawy o OZE zakłada możliwość zmiany przez prosumentów systemu rozliczeń od 1 lipca 2024 r.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowała założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, który ma zapewnić skuteczny rozwój odnawialnych źródeł energii w obszarach objętych projektowanymi przepisami.
Jako istotę rozwiązań planowanych w projekcie wskazano:
I. Zapewnienie zgodności prawa krajowego z prawem unijnym przez:
- dostosowanie ulg dla odbiorców energochłonnych do CEEAG:
- zaktualizowanie listy sektorów uprawnionych do ulg dla odbiorców energochłonnych zgodnie z katalogiem określonym w CEEAG,
- wprowadzenie dwóch poziomów ulg: dla przedsiębiorstw w sektorach narażonych na szczególnie ryzyko ucieczki emisji w wysokości 85% obowiązku oraz dla przedsiębiorstw w sektorach narażonych na ryzyko ucieczki emisji na poziomie 75%,
- utrzymanie kryterium kwalifikacji przedsiębiorstwa jako odbiorcy przemysłowego w odniesieniu do minimalnego progu na poziomie 3% energochłonności,
- wprowadzenie opłaty wyrównawczej, która będzie wnoszona przez odbiorców energochłonnych uprawnionych do ulg w przypadku, gdy ulgi te spowodują łącznie, że stawka opłat, o której mowa w Wytycznych CEEAG spadnie poniżej wymaganego poziomu,
- wyłączenie wsparcia dla energii elektrycznej z OZE wytwarzanej w instalacji termicznego przekształcania odpadów poza wysokosprawną kogeneracją,
- wyłączenie możliwości udzielania pomocy operacyjnej w ramach mechanizmu wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji na budowę nowych jednostek kogeneracji, opalanych paliwami węglowymi;
- dostosowanie przepisów ustawy o OZE do znowelizowanego rozporządzenia GBER:
- zmiany w ramach programów wsparcia FiT/FiP w celu dostosowania progu wsparcia do instalacji OZE o maksymalnej mocy zainstalowanej elektrycznej do 400 kW,
- wyznaczenie Prezesa URE jako podmiotu, którego zadaniem będzie kontrola wysokości wsparcia operacyjnego przydzielonego w ramach systemów FiT i FiP.
II. Przyspieszenie wydawania zezwoleń w obszarze OZE:
- zmiany obejmą procedury wydawania:
- decyzji o pozwoleniu na budowę w przedmiocie robót budowlanych,
- warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej oraz ciepłowniczej,
- koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej lub koncesji na wytwarzanie ciepła,
- decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- wpisu do rejestru wytwórców wykonujących działalność gospodarczą w małej instalacji w zakresie małych instalacji;
- ponadto procedury uzyskania decyzji środowiskowej w odniesieniu do określonych przepisami zamierzeń odnoszących się do instalacji OZE, powiązanych z nimi sieci oraz magazynów energii elektrycznej zostały uznane jako stanowiące realizację nadrzędnego celu publicznego oraz są uznawane za służące zdrowiu i bezpieczeństwu publicznemu.
III. Zmiany porządkujące w związku z wejściem w życie Centralnego Systemu Informacji rynku energii (CSIRE):
- z powodu braku możliwości działania instytucji prosumenta wirtualnego energii odnawialnej bez funkcjonowania CSIRE, należy odsunąć wejście w życie przepisów odpowiadających za koncepcje prosumenta wirtualnego energii odnawialnej do 2 lipca 2025 r., analogiczną zmianę terminu wejścia w życie należy wprowadzić w art. 6g ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.
IV. Zmiany w systemie rozliczeń net-billing:
- wyliczenie wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej przez prosumenta według rynkowej miesięcznej ceny energii elektrycznej będzie prowadzone do 30 czerwca 2024 r., a od 1 lipca 2024 r. wartość energii będzie wyliczana w oparciu o rynkową, godzinową cenę energii elektrycznej, co, zależnie od profilu zużycia energii elektrycznej przez prosumenta, może zmniejszyć opłacalność funkcjonowania instalacji fotowoltaicznej;
- utrzymanie po 1 lipca 2024 r. możliwości rozliczania się w systemie net-billing w oparciu o rynkową miesięczną cenę energii elektrycznej, z dodaniem możliwości zmiany sposobu rozliczeń przez prosumentów w drodze oświadczenia sprzedawcy, na rozliczenie w oparciu o rynkową godzinową cenę energii elektrycznej;
- zachętą do zmiany systemu rozliczenia będzie możliwość zwiększenia wartości zwrotu niewykorzystanych przez prosumenta środków za wprowadzoną do sieci energię elektryczną w okresie kolejnych 12 miesięcy (tzw. nadpłaty) do 30%;
- jeżeli prosument zdecyduje się nadal stosować dotychczasowy sposób rozliczeń, wysokość jego nadpłaty nie ulegnie podwyższeniu i jak dotychczas będzie wynosiła do 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to drugi kwartał 2024 r.
Redakcja INFORLEX
