Kiedy utrata zaufania wystarczy do wygaśnięcia stosunku pracy radnego
Rada gminy rozpatrująca wniosek pracodawcy o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym często oczekuje szczegółowego wykazu naruszeń przepisów prawa pracy przez radnego. Zdarza się, że przedstawiciele organów samorządowych kierują do pracodawcy pisma z wezwaniem do udowodnienia, że ma prawo zwolnić albo odwołać radnego. Jeżeli pracodawca nie przedstawia takiego wykazu, a jedynie powołuje się na przesłankę „utraty zaufania” – odmawiają wyrażenia zgody z uwagi na zbyt ogólny charakter takiego zarzutu.
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której ów radny jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. Zasadę wprowadza art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (analogiczne zapisy mamy w odniesieniu do radnych powiatów i sejmików wojewódzkich). Zwrot „jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu” określa zakres kompetencji rady. Ma ona obowiązek sprawdzić, czy radny jest zwalniany w sposób naruszający ochronę wprowadzoną przez przepisy. Kompetencja ta jest ograniczona do tego jednego obszaru. Z przepisów zatem wynika, że rada gminna nie ma jednak uprawnień do zastępowania sądu pracy.