Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych dla przedsiębiorców od 2026 roku
Od 1 stycznia 2026 roku zostanie obniżony limit podatkowy dla amortyzacji i leasingu operacyjnego samochodów osobowych – ze 150 tysięcy złotych do 100 tysięcy złotych. Nowe przepisy dotyczą wszystkich pojazdów emitujących co najmniej 50 gramów CO2 na kilometr, co w praktyce oznacza większość samochodów spalinowych i hybrydowych dostępnych na rynku. Dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem utrzymany zostanie dotychczasowy limit w wysokości 225 tys. zł.
Odpisy amortyzacyjne niestanowiące kosztów uzyskania przychodów
Nie wszystkie odpisy amortyzacyjne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Z przepisów art. 23 ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 ustawy o CIT wynika wiele wyłączeń w tym zakresie.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dotyczących samochodów osobowych w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
1) 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
2) 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.
A zatem podatnicy amortyzujący samochody osobowe, których wartość początkowa przekracza 150 000 zł (225 000 zł w przypadku samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznymi oraz pojazdami napędzanymi wodorem), mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tylko część dokonywanych odpisów amortyzacyjnych, tj. część przypadającą na równowartość 150 000 zł (225 000 zł w przypadku samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznymi oraz pojazdami napędzanymi wodorem).
W lutym 2025 r. przedsiębiorca (będący osobą fizyczną) zaliczy do środków trwałych spalinowy samochód osobowy o wartości początkowej 200 000 zł. Ze względu na brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT do kosztów uzyskania przychodów podatnik będzie mógł zaliczać 75% (150 000 zł : 200 000 zł = 0,75, czyli 75%) dokonywanych od tego samochodu odpisów amortyzacyjnych.
Zastrzec jednak należy, że ograniczeń wynikających z przepisów art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie stosuje się do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez podatnika, jeżeli ten samochód został oddany (przez tego podatnika) do używania na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika (zob. art. 23 ust. 5b ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 5b ustawy o CIT).
Omawiane przepisy (art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) mają zastosowanie również w przypadku amortyzacji samochodów osobowych użytkowanych na podstawie umów tzw. leasingu finansowego (tj. umów leasingu spełniających warunki określone w art. 23f ustawy o PIT oraz art. 17f ustawy o CIT). Jednakże w takich przypadkach część odsetkowa nie powiększa wartości początkowej przedmiotów leasingu jako środków trwałych leasingobiorcy.
Zmiana limitów amortyzacji od 1 stycznia 2026 r.
Od 2026 r. limit dotyczący amortyzacji i rat leasingowych będzie zależał od poziomu emisji dwutlenku węgla (CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego). Jeżeli będzie on równy lub wyższy niż 50 g na kilometr, to limit podatkowy będzie wynosił 100 tys. zł. Natomiast gdy poziom emisji będzie mniejszy niż 50g, wówczas przedsiębiorca będzie mógł stosować limit 150 tys. zł. Te same zasady będą dotyczyły samochodów z napędem hybrydowym.
Dla samochodów elektrycznych i z napędem wodorowym utrzymany zostanie dotychczasowy limit w wysokości 225.000. zł.
Zmiana polega na obniżeniu limitu amortyzacji – ze 150 tys. zł do 100 tys. zł – dla samochodów, których emisja dwutlenku węgla przekracza 50 g/km.
Limity amortyzacji samochodów osobowych od 1 stycznia 2026 r,:
- 225 tys. zł – w przypadku samochodu osobowego, będącego pojazdem elektrycznym, a także w przypadku pojazdu napędzanego wodorem,
- 150 tys. zł – w przypadku samochodu osobowego, w którym emisja CO2 wynosi mniej niż 50 g/km,
- 100 tys. zł – w przypadku samochodu osobowego, którego emisja CO2 jest równa lub wyższa niż 50 g/km.
Nowe limity będą miały zastosowanie do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika od 1 stycznia 2026 r. Dla pojazdów wprowadzonych do ewidencji przed zmianami należy stosować dotychczasowe wartości.
- art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 z późn. zm.
- art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 z późn. zm.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka
Przeczytaj więcej na ten temat w najnowszym wydaniu Monitora księgowego