Księgowi wobec nieuczciwych klientów – prewencja ważniejsza niż interwencja
Biura rachunkowe, mimo braku dedykowanych narzędzi do egzekwowania należności od nierzetelnych klientów, posiadają możliwość skutecznego zabezpieczenia się przed ryzykiem nieopłaconych faktur. Właściwie zaplanowane i wdrożone działania prewencyjne stanowią istotny element strategii zabezpieczającej interesy księgowych, którzy w praktyce coraz częściej mierzą się z problemem opóźnień w płatnościach.

Chociaż księgowi nie mają szczególnej ochrony, nie dysponują nadzwyczajnymi środkami windykacyjnymi, to… mają informacje na temat zwyczajów płatniczych klienta. Wbrew temu, co niekiedy jemu samemu się wydaje (a o czym może się przekonać w najmniej odpowiednim dla niego momencie), księgowi stanowią niezwykle ważny trybik w funkcjonowaniu jego przedsiębiorstwa (jakiejkolwiek wielkości ono jest). Dzięki swojej wiedzy mogą więc skutecznie zmotywować dłużnika do zapłaty.
Prewencja już na etapie ofertowania
Trzeba jednak zaznaczyć, że zasadniczo, a już na pewno u księgowego, sama konieczność prowadzenia windykacji, zwłaszcza tej twardej (sądowej, z pomocą komornika), to sygnał, że coś nie zadziałało, na jakimś etapie nie zostały podjęte odpowiednie działania. No może nie w przypadku zaległości z jednej faktury, ale już na pewno, gdy na należności składają się wynagrodzenia za kilka okresów (przecież obsługa biura rachunkowego to stała współpraca, oparta na cyklicznych rozliczeniach).
