Tylko formalne wprowadzenie w firmie procedur antymobbingowych nie wystarczy
Zgodnie z orzecznictwem SN pracodawca nie ma obowiązku zagwarantowania środowiska całkowicie wolnego od tego zjawiska, ale musi podejmować realne i skuteczne działania zapobiegawcze. Ważne jest faktyczne stosowanie procedur zgodnie z wymogiem należytej staranności
definicja ustawowa
Mobbing to długotrwałe i systematyczne działania polegające na uporczywym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, mające na celu jego poniżenie, ośmieszenie lub wykluczenie z zespołu. Aby uznać dane zachowanie za mobbing, konieczne jest, by miało charakter ciągły – incydenty jednorazowe nie spełniają tego kryterium.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 17 listopada 2022 r. (sygn. akt III APa 58/19), od mobbingu należy odróżnić inne zjawiska, zarówno te, które mogą powodować skutki prawne, jak molestowanie seksualne, dyskryminacja czy przemoc fizyczna, jak i te, które mają charakter patologiczny, lecz nie rodzą konsekwencji prawnych.
Do tej drugiej kategorii zalicza się m.in.:
- dyskomfort w pracy wynikający z wypalenia zawodowego,
- uzasadnioną krytykę pracownika,
