Pobieranie przez wójta nagród przyznawanych samemu sobie
Nieprawidłowość
W urzędzie gminy przez kilka lat z rzędu wypłacano wszystkim pracownikom (dwa razy w roku) nagrody uznaniowe za „osiągnięcia w pracy zawodowej”. Nagrody przyznawał wójt pismem, zgodnie z którym – „pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze – otrzymują po 5000 zł, pracownicy na stanowiskach urzędniczych – po 3000 zł i pracownicy obsługi – po 1000 zł”. Na podstawie tego ogólnego polecenia kadrowa sporządzała imienne listy wypłat, na których w pierwszej pozycji zawsze widniał wójt gminy (który jako kierownik urzędu gminy otrzymywał nagrodę w najwyższej kwocie 5000 zł). Listy wypłat nie były sprawdzane pod względem merytorycznym, skarbnik gminy (jako główny księgowy urzędu) podpisywał je bez uwag, do wypłaty zatwierdzał je zawsze osobiście wójt. Po wykryciu nieprawidłowości przez zewnętrzną kontrolę wójt obarczył kadrową winą za bezprawne wypłaty nagród.
Prawidłowe postępowanie
Nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej można przyznać wyłącznie pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na podstawie powołania lub umowy o pracę (art. 36 ust. 6 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o pracownikach samorządowych; dalej: u.p.s.). Wójt nie należy do tych kategorii – ponieważ jego stosunek pracy jest nawiązywany na podstawie wyboru (art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c u.p.s.).
