Odwołanie pracownika z urlopu – czy trzeba je uzasadnić
Przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku wskazywania powodów przerwania wypoczynku. Właściwą praktyką jest jednak przekazanie pracownikowi konkretnych okoliczności, które uzasadniają taką decyzję
Podejście to pozwala ograniczyć ryzyko nieporozumień, a w konsekwencji także potencjalnych sporów na linii pracownik–pracodawca. Niezależnie jednak od tego, czy pracodawca poda uzasadnienie swojej decyzji, czy też tego nie uczyni, odwołanie pracownika z urlopu pozostaje poleceniem służbowym, które powinno zostać wykonane. Pracownik może oczywiście wyrazić swoje zdanie co do zasadności lub braku zasadności odwołania z urlopu, jednak jego stanowisko nie ma dla pracodawcy charakteru wiążącego. Ostatecznie decyzja w sprawie przerwania wypoczynku jest jednostronną decyzją pracodawcy – mimo że może być przedyskutowana z pracownikiem, to nie podlega zakwestionowaniu w zakresie obowiązku podporządkowania się jej.
