Miękkie hybrydy jednak z obniżoną stawką akcyzy – wyrok NSA
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 października 2025 r., sygn. akt I FSK 2037/24 orzekł, że samochody typu mild hybrid (miękkie hybrydy) podlegają preferencyjnej stawce akcyzy w wysokości 9,3 %, a nie podstawowej 18,6 %. To kluczowy wyrok, który kończy spór pomiędzy branżą motoryzacyjną, a organami skarbowymi. Beneficjentem tego wyroku będzie cała branża motoryzacyjna, w tym indywidualni użytkownicy sprowadzający używane samochody z zagranicy.

Wyrok NSA zapadł po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku WSA w Warszawie z 14 sierpnia 2024 r. w sprawie III SA/Wa 1147/24, w którym kontrolowana była interpretacja indywidualna dotycząca samochodów osobowych zaliczanych do kategorii tzw. miękkich hybryd - Mild Hybrid Electric Vehicles (MHEV).
Sprawa dotyczy importerów i dealerów samochodów, którzy od 2022 roku otrzymywali z urzędów skarbowych interpretacje odmawiające im prawa do stosowania niższej stawki akcyzy. Fiskus powoływał się przy tym na komunikat Komisji Europejskiej z października 2022 r., który zmieniał klasyfikację celną pojazdów w oparciu o stanowisko Światowej Organizacji Celnej (WCO).
Organy podatkowe podkreślają, że system napędowy MHEV nie spełnia warunków, aby zostać uznany za hybrydowy i kwalifikować się do obniżonej stawki akcyzy. W samochodach typu miękka hybryda silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy podczas przyspieszania, co sprawia, że samochód ma napęd spalinowo-elektryczny. Według art. 105 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym samochody wyposażone w napęd spalinowo-elektryczny podlegają preferencyjnym stawkom akcyzowym, tj. 1,55% dla pojazdów o pojemności silnika spalinowego do 2000 cm³ oraz 9,3% dla pojazdów o pojemności od 2000 cm³ do 3500cm³. Istotą jest jednak to, że sam silnik elektryczny nie pozwala na samodzielną jazdę wyłącznie w oparciu o działanie tylko tego silnika elektrycznego. Dalej samochód napędza silnik spalinowy. Dlatego organy podatkowe uznają, że skoro pojazdy MHEV nie pozwalają na jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym, są traktowane jak pojazdy spalinowe i objęte standardową stawką akcyzy. Takie stanowisko przedstawił m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 8 grudnia 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.313.2023.1.MPU).
Według organów podatkowych, preferencyjną stawką 9,3 % można objąć jedynie te pojazdy hybrydowe, w których silnik elektryczny umożliwia samodzielny rozruch i jazdę bez udziału silnika spalinowego. Z tego powodu auta z systemem mild hybrid (MHEV), w których silnik elektryczny pełni funkcję wspomagającą, nie były uznawane za pojazdy uprawnione do obniżonej akcyzy.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 października 2025 r. o sygn. akt I FSK 2037/24 odrzucił tę interpretację. W ustnym uzasadnieniu sąd wskazał, że dla zastosowania preferencyjnej stawki wystarczy, aby pojazd był napędzany przez dwa silniki: spalinowy i elektryczny, które wspólnie generują moc napędową. Oznacza to, że auta z napędem typu MHEV również spełniają kryteria pojazdu hybrydowego w rozumieniu przepisów akcyzowych oraz że mogą korzystać z obniżonej stawki akcyzy – 9,3 % lub 1,55%, zależnie od pojemności silnika.
Zadaniem NSA auta z napędem typu MHEV również spełniają kryteria pojazdu hybrydowego w rozumieniu przepisów akcyzowych oraz że mogą korzystać z obniżonej stawki akcyzy – 9,3 % lub 1,55%, zależnie od pojemności silnika.
Źródło: https://www.nsa.gov.pl/wybrane-orzecznictwo?
art.105 ustawy z ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 126; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 340)
Oprac. Magdalena Miklewska
