Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.765.2025.1.MSO
Podstawą opodatkowania w VAT przy sprzedaży towarów po cenach promocyjnych jest kwota faktycznie należna, pomniejszona o VAT, o ile nie zachodzą powiązania z art. 32 Ustawy o VAT. Spółka może odliczyć cały VAT naliczony związany z zakupem towarów promocyjnych przeznaczonych do dalszej odpłatnej dostawy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku od towarów i usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wnioskodawca specjalizuje się w (…), oferując szeroki zakres rozwiązań z zakresu (…). Wnioskodawca w celu pozyskania nowych zleceń, jak i nowych klientów zamierza w ramach akcji promocyjnej (dalej: „Akcja promocyjna”) do każdej umowy wykonania (…), której przedmiotem jest zaprojektowanie oraz wykonanie przez Wnioskodawcę (…) (dalej: „Umowa”) oferować sprzedaż „T” (dalej: „T”) lub „R” (dalej: „R”, dalej łącznie T i R jako „Produkt promocyjny”) w promocyjnej cenie za 1 zł.
Zasady Akcji promocyjnej znajdują się w obowiązującym regulaminie promocji „Produkt promocyjny za 1 zł” (dalej: „Regulamin”) dostępnym na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz w siedzibie Wnioskodawcy. Akcja promocyjna trwa od (…) 2025 r. do odwołania, a udział w mogą brać osoby fizyczne działający jako konsumenci (dalej: „Uczestnicy”). Uczestnik może przystąpić do Akcji Promocyjnej poprzez oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Regulaminu i przystąpieniu do Akcji promocyjnej, złożone w formie pisemnej przy zawarciu Umowy.
Promocja przeznaczona jest dla Uczestników, którzy w okresie obowiązywania Akcji promocyjnej zawarli Umowę i jednocześnie przystąpili do Akcji promocyjnej, a następnie spełnili wszelkie obowiązki wynikające z Umowy, w szczególności: nie skorzystali z prawa do odstąpienia od Umowy bez podania przyczyny, terminowo odebrali przesyłki zawierające (…), udostępnili (…) w sposób umożliwiający nieprzerwane wykonanie (…), podpisali protokół odbioru (…) oraz dokonali terminowej zapłaty wynagrodzenia w pełnej wysokości. Uczestnik spełniający warunki Akcji promocyjnej, nabywa prawo do zakupu Produktu promocyjnego w obniżonej cenie 1,00 zł (słownie: jeden złoty) brutto. Uczestnik zobowiązany jest do zapłaty ceny za Produkt promocyjny w formie przelewu środków pieniężnych na rachunek bankowy Wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia przesłania Uczestnikowi faktury VAT. Produkt promocyjny zostanie dostarczony Uczestnikowi na adres wskazany w Umowie lub inny adres wskazany przez Uczestnika w terminie 30 dni od dnia zapłaty wynagrodzenia wynikającego z Umowy w pełnej wysokości.
Wydatki na nabycie Produktów promocyjnych są ponoszone z majątku własnego Spółki oraz nie są Spółce zwracane w żadnej formie. Wydatki na zakup Produktów promocyjnych są realizowane na podstawie umowy zawartej z podmiotem dostarczającym Produkty promocyjne Spółce i będą udokumentowane fakturami VAT, Spółka będzie także posiadała potwierdzenia dokonania zapłaty za nabyte Produkty promocyjne. Produkty promocyjne zostaną zakupione po cenie rynkowej, wyższej od 1 zł brutto. Nabywane Produkty promocyjne będą służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W warunkach gospodarki rynkowej, którą cechuje stale rosnąca konkurencja, Spółka podejmuje ustawicznie działania marketingowe zmierzające do zwiększenia jej rozpoznawalności oraz oferowanych przez nią usług, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów lub przynajmniej do podtrzymania popytu na dotychczasowym poziomie. Działania marketingowe (w tym organizacja Akcji promocyjnej) również wpływają pozytywnie na budowanie relacji z klientami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. Działania podejmowane przez Spółkę są wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności usług Spółki, oraz utrzymania określonej pozycji na rynku. Pozostają zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę. Udzielenie rabatu i sprzedaż Produktu promocyjnego – T lub R za 1 zł ma uzasadnienie ekonomiczne – oferowane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy usługi, co do których dołączony jest Produkt promocyjny są znacznie większej wartości niż wartość rynkowa oferowanego za 1 zł Produktu promocyjnego tj. T czy R. Akcja promocyjna ma zachęcić klientów do wybrania oferty Spółki.
Pomiędzy Wnioskodawcą i podmiotami nabywającymi Produkty promocyjne – T oraz R nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2025 r., poz. 775, dalej: „Ustawa o VAT”) i art. 11a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „Ustawa o CIT”).
Pytania:
1.Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Produktów promocyjnych – T i R w ramach Akcji promocyjnej w okolicznościach opisanych przez Spółkę jest kwota faktycznie płacona/należna Spółce za te produkty, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, również w przypadku, gdy kwota ta znacznie odbiega od ceny rynkowej tych produktów?
2.Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego VAT związanego z nabyciem Produktów promocyjnych – T oraz R przeznaczonych do sprzedaży w ramach Akcji promocyjnej?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Produktów promocyjnych – Ti R w ramach Akcji promocyjnej w okolicznościach opisanych przez Spółkę jest kwota faktycznie płacona/należna Spółce za te produkty, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, również w przypadku, gdy kwota ta znacznie odbiega od ceny rynkowej tych produktów.
2.Spółce przysługuje prawo do odliczenia całego podatku VAT związanego z nabyciem Produktów promocyjnych – T oraz R przeznaczonych do sprzedaży w ramach Akcji promocyjnej.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy:
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Co do zasady, opodatkowaniu VAT podlegają czynności odpłatne (czynności dokonywane nieodpłatnie podlegają temu opodatkowaniu jedynie w określonych okolicznościach).
Podstawa opodatkowania takich transakcji powinna być ustalana co do zasady zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy VAT.
W myśl tego przepisu podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Przy tym, zgodnie z art. 29a ust. 6 Ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy
Stosownie do art. 29a ust. 7 Ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego.
Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 Ustawy o VAT wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania kwotę należną należy w szczególności pomniejszyć o podatek VAT ustalony według odpowiedniej stawki.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) wielokrotnie wskazywał, że możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako „transakcji odpłatnej” zakłada istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika, które powinno być wyrażalne w pieniądzu. TSUE podkreślał przy tym, że dla tej kwalifikacji nie ma znaczenia, że transakcja gospodarcza została dokonana po cenie wyższej lub niższej od ceny rynkowej (por. np. wyroki TSUE z 9 czerwca 2011 r. w sprawie C-285/10 Campsa Estaciones de Servicio SA i z 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gósaback AB). Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez TSUE w wyroku w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB: „zgodnie z art. 11a VI dyrektywy (obecnie dyrektywy 2006/112/WE), podstawą opodatkowania przy dostawie towarów lub świadczeniu usług za wynagrodzeniem, jest wynagrodzenie faktycznie otrzymane przez podatnika. Należność ta ma charakter subiektywny, tzn. jest to wartość faktycznie otrzymana. A nie wartość określona według obiektywnych kryteriów. W tym zakresie dla określenia podstawy opodatkowania w VAT nie ma znaczenia czy transakcja została dokonana za wynagrodzeniem niższym lub wyższym od kosztu produkcji, bowiem nadal jest transakcją dokonaną za odpłatnością.” Powyższe stanowisko było też jednoznacznie potwierdzane przez Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”). Przykładowo, w wyroku z 21 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I FSK 1904/14) NSA wyraził pogląd, iż: „Nie budzi przy tym wątpliwości, że podstawa opodatkowania, co do zasady stanowi wartość subiektywną, tzn. powinna odzwierciedlać wynagrodzenie faktycznie otrzymane (należne) dostawcy lub usługodawcy z tytułu danej transakcji. Podstawa opodatkowania VAT nie jest zatem ustalana według kryteriów obiektywnych. Wynagrodzenie takie powinno pozostawać jednak w proporcji do uzyskanej w zamian korzyści, a więc być ekwiwalentne wobec dostarczonego towaru lub świadczonej usługi. Co prawda sprzedaż za „symboliczną złotówkę” odpowiednio udokumentowana nie jest sprzeczna z prawem. Nawet bowiem wtedy, gdy uzgodniona i rzeczywiści zapłacona cena jest oczywiście niższa od zwykłej ceny rynkowej, to i tak podstawa opodatkowania powinna być ustalona w oparciu o treść art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Istotne jest jednak, aby cena ta była uzasadniona względami ekonomicznymi towarzyszącymi danej transakcji np. gdy stanowi to element strategii podatnika, który ma doprowadzić do umocnienia jego pozycji na rynku, do zwiększenia wolumenu sprzedaży czy uzyskania innych ekonomicznych korzyści z tak realizowanej transakcji. A więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tzn. zarobku”.
Z powyższego wynika, że przepisy Ustawy o VAT co do zasady nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania kwoty należnej z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług (ceny), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując preferencyjne ceny, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą. Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 Ustawy o VAT. W sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 Ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny. Sytuacja taka nie ma jednak miejsca w sprawie opisanej w niniejszym wniosku.
Stosowanie preferencyjnych cen jest niedopuszczalne także w zakresie, jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa lub uniknięciu opodatkowania. Tak więc każdy zastosowany upust powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku.
Sprzedaż przez Spółkę Produktów promocyjnych jest dokonywana w ramach i na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Stosowanie takich cen jest elementem strategii gospodarczej Spółki. Spółka podejmuje ustawicznie działania marketingowe zmierzające do zwiększenia jej rozpoznawalności oraz oferowanych przez nią usług, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów lub przynajmniej do podtrzymania popytu na dotychczasowym poziomie. Działania marketingowe (w tym organizacja Akcji promocyjnej) również wpływają pozytywnie na budowanie relacji z klientami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. Działania podejmowane przez Spółkę są wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności usług Spółki, oraz utrzymania określonej pozycji na rynku. Pozostają zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę. Udzielenie rabatu i sprzedaż Produktu promocyjnego – T lub R za 1 zł ma uzasadnienie ekonomiczne – oferowane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy usługi, co do których dołączony jest Produkt promocyjny są znacznie większej wartości niż wartość rynkowa oferowanego za 1 zł Produktu promocyjnego tj. T czy R. Akcja promocyjna ma zachęcić klientów do wybrania oferty Spółki.
Sprzedaż przez Wnioskodawcę Produktów promocyjnych w ramach Akcji promocyjnej po cenach preferencyjnych nie służy obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności (tj., że na gruncie przepisów o VAT nie skutkuje naruszeniem klauzuli zakazu nadużycia prawa), ale jest w pełni uzasadniona ekonomicznie, wpisując się w strategię marketingową Spółki.
Stosowana przez Spółkę strategia marketingowa ma przyczynić się zwiększenie zainteresowania produktami i usługami Spółki oraz doprowadzić do zwiększenia przychodów (obrotu) Wnioskodawcy z tytułu ich sprzedaży.
W konsekwencji, sprzedaż Produktów promocyjnych w okolicznościach opisanych przez Spółkę powinna być uznawana dla celów VAT za odpłatną dostawę towarów. Podstawą opodatkowania tej sprzedaży powinna być kwota należna/otrzymana przez Spółkę z tytułu sprzedaży tych Produktów promocyjnych, pomniejszona o należny podatek VAT.
Podobne stanowisko w odniesieniu do podstawy opodatkowania transakcji, w których stosowane były preferencyjne ceny, zostało wyrażone w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – m.in. z dnia 10 stycznia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-1. 4012.646.2017.1.AO czy z dnia 22 kwietnia 2020 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.45.2020.2.MMA.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy do Pytania nr 2
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy o VAT.
I tak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z wniosku wynika, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Produktów promocyjnych będą związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatną dostawą Produktów promocyjnych na rzecz Uczestników Akcji promocyjnej. Fakt, iż sprzedaż Produktów promocyjnych po cenach preferencyjnych stanowi odpłatną dostawę towarów został wykazany przez Spółkę w uzasadnieniu jej stanowiska do pytania nr 1.
Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Produktów promocyjnych dokonanych w celu ich sprzedaży po preferencyjnych cenach na rzecz Uczestników Akcji promocyjnej.
Podobne stanowisko w odniesieniu do ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów sprzedawanych następnie po preferencyjnych cenach, zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 kwietnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.45.2020.2.MMA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Należy również zauważyć, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, w wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie z dnia 3 kwietnia 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
W konsekwencji powyższych okoliczności należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy jednakże zauważyć, że ustawodawca od powyższej reguły przewidział wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy, natomiast w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy. Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach, w pewnych ściśle określonych przypadkach również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar, bądź usługę za cenę znacznie niższą.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168):
Użyte w ustawie określenia oznaczają: cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.
W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług:
W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.
Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy o VAT:
W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1)niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2)niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3)wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej – rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a)w odniesieniu do towarów – kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b)w odniesieniu do usług – kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług;
W myśl art. 32 ust. 2 ustawy
Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
1)w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2)wynikające ze stosunku pracy;
3)wynikające z tytułu przysposobienia.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatek VAT). Specjalizują się Państwo w (…). Zamierzają Państwo w ramach akcji promocyjnej (Akcja promocyjna) do każdej umowy wykonania (…), której przedmiotem jest zaprojektowanie oraz wykonanie przez Wnioskodawcę (…) (Umowa) oferować sprzedaż (…) T lub R w promocyjnej cenie za 1 zł. Zasady Akcji promocyjnej znajdują się w obowiązującym regulaminie promocji dostępnym na Państwa stronie internetowej w siedzibie firmy. Promocja przeznaczona jest dla Uczestników, którzy w okresie obowiązywania Akcji promocyjnej zawarli Umowę i jednocześnie przystąpili do Akcji promocyjnej, a następnie spełnili wszelkie obowiązki wynikające z Umowy. Uczestnik spełniający warunki Akcji promocyjnej, nabywa prawo do zakupu Produktu promocyjnego w obniżonej cenie 1,00 zł brutto. Wydatki na nabycie Produktów promocyjnych są ponoszone z Państwa majątku oraz nie są Państwu zwracane w żadnej formie. Wydatki na zakup Produktów promocyjnych są realizowane na podstawie umowy zawartej z podmiotem dostarczającym Produkty promocyjne i będą udokumentowane fakturami VAT. Produkty promocyjne zostaną zakupione po cenie rynkowej. Nabywane Produkty promocyjne będą służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W Państwa ocenie organizacja Akcji promocyjnej wpływa pozytywnie na budowanie relacji z klientami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. Akcja promocyjna ma zachęcić klientów do wybrania Państwa oferty.
Pomiędzy Państwem i podmiotami nabywającymi Produkty promocyjne, nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i art. 11a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przy tak przedstwaionym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Państwa watpliwości w pierwszej kolejności dotyczą określenia podstawy opodatkowania sprzedaży Produktów promocyjnych.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli będzie to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu.
Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.
Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny. W niniejszej sprawie, jak Państwo wskazali, pomiędzy Państwem i podmiotami nabywającymi Produkty promocyjne, nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że organizacja Akcji promocyjnej wpływa/będzie wpływała pozytywnie na budowanie relacji z klientami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. Akcja promocyjna ma zachęcić klientów do wybrania Państwa oferty, a zatem wpływa/będzie wpływała na zwiększenie przychodów osiąganych przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i są/będą bezpośrednio z nią związane.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży Produktów promocyjnych w Akcji promocyjnej w okolicznościach opisanych przez Państwa we wniosku, będzie – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 oraz art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę, czyli kwota faktycznie płacona/należna Państwu za te produkty, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Zatem, w przypadku sprzedaży przez Państwa Produktów promocyjnych tj. (…) T lub R, w promocyjnej cenie za 1 zł, podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych przez Państwa ww. Produktów promocyjnych w ramach Akcji promocyjnej, będzie cena faktycznie zapłacona przez Uczestników pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.
Zakresem pytania oznaczonego we wniosku nr 2 objęta jest kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Produktów promocyjnych – T lub R przeznaczonych do sprzedaży w ramach Akcji promocyjnej.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wynika z opisu sprawy, ponoszą Państwo wydatki na nabycie Produktów promocyjnych z majątku własnego Spółki. Zakup Produktów promocyjnych jest realizowany na podstawie umowy zawartej z podmiotem dostarczającym te produkty Państwu i będą udokumentowane fakturami VAT. Posiadają/będą Państwo posiadali potwierdzenia dokonania zapłaty za nabyte Produkty promocyjne. Produkty promocyjne zostaną zakupione po cenie rynkowej, wyższej od 1 zł brutto. Nabywane Produkty promocyjne służą/będą służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki, o których mowa w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione, gdyż są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, faktury dokumentujące wydatki związane z nabywanymi towarami związanymi z akcją promocyjną są/ będą wystawione na Państwa oraz nabywane towary (Produkty promocyjne) będą Państwu służyły – jak wynika z opisu sprawy – do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto wskazali Państwo, że działania marketingowe (w tym organizacja Akcji promocyjnej) również wpływają pozytywnie na budowanie relacji z klientami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. Działania podejmowane przez Państwa są wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności usług oferowanych przez Państwa, oraz utrzymania określonej pozycji na rynku. Pozostają zatem jak Państwo wskazują w bezpośrednim związku z prowadzoną przez działalnością i mają na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę. Udzielenie rabatu i sprzedaż Produktu promocyjnego – T lub R za 1 zł ma uzasadnienie ekonomiczne – oferowane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy usługi, co do których dołączony jest Produkt promocyjny są znacznie większej wartości niż wartość rynkowa oferowanego za 1 zł Produktu promocyjnego tj. T czy R. Akcja promocyjna ma zachęcić klientów do wybrania Państwa oferty.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro, jak wyżej wskazano, spełnione są przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, to będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Państwa w związku z zakupem Produktów promocyjnych w ramach prowadzonej Akcji promocyjnej.
Podsumowując, w związku z zakupem towarów będących przedmiotem prowadzonej Akcji promocyjnej przysługuje/będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jeżeli zatem w toku postępowania podatkowego zostanie stwierdzone, że opis przedstawiony we wniosku nie odpowiada rzeczywistemu stanowi faktycznemu, to interpretacja utraci ważność.
Ponadto wskazać należy, że tut. Organ nie ocenia skuteczności opisanych we wniosku czynności, zatem niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że opisane czynności będą dokonane zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Przepisy podatkowe bowiem nie regulują stosunków cywilnoprawnych ani nie mają wpływu na ich treść oraz sposób rozliczania transakcji. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób ustalenia należności pomiędzy stronami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. W konsekwencji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanej interpretacji opiera się wyłącznie na przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Wydając interpretację nie dokonuje bowiem w tym zakresie żadnych ustaleń we własnym zakresie, lecz bazuje wyłącznie na tym co przedstawi Wnioskodawca w opisie sprawy. Tym samym Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za przedstawione przez siebie zdarzenie przyszłe i ewentualne negatywne skutki przedstawienia opisu w sposób niezgodny z rzeczywistością.
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
